LTLiberalizmo turinio, jo socialinio ir kultūrinio vaidmenų, tradicijos ir jos atnaujinimo klausimus Vytautas Kavolis (1930–1966) veik keturis dešimtmečius kėlė ir svarstė tiek eseistiniuose, tiek akademiniuose straipsniuose. Siekdamas paveikti liberalų galvojimą nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje, 1991 metais jis pasiūlė publikuoti savo tekstų apie liberalizmą rinkinį „Laisvės kultūra“. Straipsnyje nagrinėjami atskira knyga taip ir nepasirodę Kavolio tekstai, svarstoma, kokiomis laisvės ir liberalizmo sampratomis jis norėjęs pasidalyti su Lietuvos visuomene. Į liberalizmą Kavolis kvietė žiūrėti kaip į asmens laisvę gerbiančių žmonių bendravimo būdą, kaip į liberalių asmenybių veiklos bendruomenėje programą, kurios turinį, besirūpindamos laisve, šios asmenybės ir susikuria. Laisvę Kavolis suvokė kaip esminį žmogaus gyvenimo iššūkį, į kurį atsakydamas asmeniniais įsipareigojimais ir kūryba, žmogus įprasmina tiek laisvę, tiek savo egzistenciją. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vytautas Kavolis; Sociologai; Liberalizmas; Laisvė; Moralinė kultūra; Kultūrinis liberalizmas; Lietuviškasis liberalizmas; Liberalism; Liberty; Moral culture; Cultural liberalism; Lithuanian liberalism; Sociologists.
ENFor nearly four decades, in both essaystic and academic articles, Vytautas Kavolis (1930-1996) actively raised and attempted to answer questions relating to liberalism: its nature and its social as well as cultural roles, its traditions and their renewal. Anxious to influence liberal thinkers in a Lithuania that had just reestablished its independence, he proposed in 1991 to publish a collection of his texts entitled Laisvės kultūra (The Culture of Liberty). These texts never appeared collected into a separate book, but they exist, and in this paper I consider the question of what kinds of conceptions of freedom and liberalism Kavolis wanted to share with the Lithuanian people. He took liberalism to be a way that people valuing personal freedom interacted with one another. He looked at liberalism as an action program for liberally inclined persons in the community, with the contents of the program being determined by these freedom loving individuals themselves. Kavolis took liberty to be a fundamental challenge of human life; and he believed that it is by meeting this challenge with their personal commitments and creativity that human beings give meaning both to their own existence and to freedom itself. [From the publication]