LTStraipsnio paskirtis – įvertinti socialinius etniškumo ypatumus, kuriais pasižymi skirtingus švietimo sektorius (t.y. mokyklas pagal skirtingą dėstymo kalbą) pasirenkantys žmonės. Įvertinus pamatinius socialinius demografinius bruožus pagal 2005 m. apklausos duomenis, pirmokų tėvų grupės skiriasi savo socialine padėtimi. Prielaidos asimiliacijai siejamos su socialinio mobilumo strategija. Teigiama, jog mokyklos pasirinkimas yra integracijos ir asimiliacinių nuostatų išraiška, o ne asimiliacijos veiksnys: pirmiau įvyksta būsimų pirmokų tėvų integracija į lietuvišką socialinę terpę, o tik po to renkamasi mokyklą. Etninės kilmės įvairumo tarp Lietuvos pirmokų analizė atskleidžia, jog rusų kalba ir rusiška mokykla integruoja platesnį spektrą nelietuviškos populiacijos negu analogiški lietuviškieji institutai.Reikšminiai žodžiai: Romai; Švietimas; Išsilavinimas; Specialusis ugdymas; Roma children; Education; Training; Special education.
ENThe article assesses social aspects of ethnicity through analysis of differences exhibited by those who choose different primary schools (by language of teaching: Lithuanian, Russian or Polish) for their children. On the basis of survey data of 2005, the groups of parents are found to differ with regard to basic social characteristics. Assimilation prospects are seen as related to strategies of social mobility. It is concluded that school cannot be considered an independent factor in assimilation process. The choice of a school is the result of parents’ integration and of their assimilative attitudes rather than the other way round. Having assessed ethnic diversity of first-graders’ parents, the conclusion is made that the Russian language as such and schools, where children are taught in Russian tend to accommodate a larger share and spectrum of the non-Lithuanian population than the analogous Lithuanian institutes.