“Everything seems unreal”: how adolescents cope with COVID-19 quarantine experience

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
“Everything seems unreal”: how adolescents cope with COVID-19 quarantine experience
Alternative Title:
„Viskas atrodo nerealu“: paauglių karantino dėl COVID-19 patyrimo įveikos
In the Journal:
Psichologija. 2021, t. 64, p. 53-60
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTPaaugliai yra pandemijos metu itin pažeidžiama grupė. Karantino apribojimai jaunuoliams kėlė daug streso ir iššūkių. Šio tyrimo tikslas yra atskleisti, kaip paaugliai tvarkėsi su iššūkiais karantino metu. Dvidešimt keturi 13–17 metų paaugliai dalyvavo kokybiniame tyrime – pusiau struktūruotame gelminiame interviu, vykusiame per „Zoom“ platformą. Tyrimo rezultatai atskleidė septynias temas, atspindinčias paauglių įveikos elgesį karantino metu: 1. Atsitraukimas. 2. Koncentracija į specifines veiklas. 3. Šeimos arba draugų internete socialinės paramos paieška. 4. Užliejančių emocijų raiška. 5. Protestai prieš karantino apribojimus. 6. Pastangos išlaikyti „aktyvų save“. 7. Asmeninės prasmės karantino patyrime paieška. Paauglių įveikos elgesio supratimas ir psichinių būsenų refleksijos skatinimas gali būti efektyvios intervencijos siekiant sumažinti psichologinių problemų radimosi riziką. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paaugliai; Karantinas; Įveikos strategijos; Adolescence; Adolescents; Quarantine; Coping strategies.

ENAdolescents were a particularly vulnerable group at the time of the pandemic. Restrictions applied during quarantine brought a lot of stress and challenges for the youth. The aim of this study was to reveal how adolescents cope with challenges faced during the lockdown due to COVID-19. Twenty four 13–17-year-old adolescents participated in a qualitative study using semi-structured in-depth interviews via Zoom. Findings revealed seven themes related to youth coping behavior during lockdown: 1. withdrawal behavior, 2. focus on particular activities, 3. social support seeking within family and via the internet with friends, 4. expression of overwhelming emotions, 5. protest against quarantine restrictions, 6. attempts to maintain “active oneself”, 7. search for the personal meaning of the lockdown. Understanding the coping behaviors and helping adolescents reflect their mental states in stressful situations could be effective interventions in order to reduce the risk of future psychological problems. [From the publication]

DOI:
https://doi.org/10.15388/Psichol.2021.40
ISSN:
1392-0359; 2345-0061
Related Publications:
Dependence of socio-emotional competence expression on gender and grade for K5-K12 students / Tomas Butvilas, Remigijus Bubnys, Jordi Colomer, Dolors Canabate. Education sciences. 2022, 12, 341, p. 1-13.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93952
Updated:
2022-03-25 16:33:43
Metrics:
Views: 14    Downloads: 1
Export: