LTVaikystė išskiriama kaip reikšmingas amžiaus tarpsnis aplinkosauginėms nuostatoms ir aplinką tausojančiam elgesiui formuotis. Pradinis mokyklinis amžius pasižymi svarbiais kognityviniais pokyčiais ir besiplečiančiu socialiniu vaiko pasauliu, taip pat didele tėvų įtaka. Šiuo tyrimu siekta ištirti aplinkosauginių vaiko nuostatų ir atliekų rūšiavimo elgesio sąsajas pradiniame mokykliniame amžiuje bei įvertinti mokyklos ir tėvų vaidmenį prognozuojant šias vaikų nuostatas ir elgesį. Tyrime dalyvavo 116 mokinių, kurių amžius 8–11 metų, taip pat vienas iš jų tėvų ir vaikų klasių auklėtojos. Individualių struktūruotų interviu metu vaikai atsakė į klausimus apie tai, kaip jie rūšiuoja, ir klausimus apie aplinkosaugines savo nuostatas – afektinę ir kognityviąją. Tėvai pateikė atsakymus apie savo rūšiavimo elgesį, žodinį šio elgesio modeliavimą šeimoje, taikomus paskatinimus, kai vaikas rūšiuoja, ir aplinkosaugines nuostatas, o klasių auklėtojos – informaciją apie atliekų rūšiavimą mokykloje, kurioje vaikas mokosi. Vaiko elgesiui prognozuoti buvo sudaryti struktūrinių lygčių modeliai su skirtingais nepriklausomaisiais kintamaisiais: rūšiavimu mokyklose, tėvų veiksniais ir kartu mokyklos bei tėvų veiksniais. Rezultatai atskleidė, kad aplinkosauginės vaikų nuostatos ir rūšiavimo elgesys nebuvo susiję reikšmingais tarpusavio ryšiais. Moksleivių elgesį nuspėjo tik atitinkamas tėvų elgesys, o rūšiavimas mokyklose prognozavo kognityviąją vaikų nuostatą. Remiantis gautais rezultatais, būtų galima kreipti dėmesį į praktinį aplinkosauginį švietimą ir ugdymo procese labiau orientuotis į moksleivių afektinę nuostatą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinis mokymasis; Aplinkosauginė elgsena; Rūšiavimas; Pradinis mokyklinis amžius; Social learning; Environmental attitudes; Recycling; Primary school age.
ENThis study aimed to investigate the relationship between environmental attitudes and recycling behaviour in primary school age, and to evaluate the role that school and parents play in the prediction of children’s attitudes and behaviour. Primary school pupils aged 8–11 years (n = 116), their parents and their class teachers participated in the study. During the structured face-to-face interviews, children answered questions about their recycling behaviour and environmental attitudes (i.e. eco-affinity and eco-awareness). Parents provided answers on their recycling behaviour, verbal modelling of the behaviour, incentives used when a child recycles waste, and environmental attitudes, while class teachers provided information about the recycling in children’s school. Structural equation models were tested with a purpose to evaluate the role of different independent variables, i.e. only school, only parental factors, or both, when predicting child recycling behaviour. Results of the study showed that children’s environmental attitudes had no significant links to their recycling behaviour. The only factor that appeared to be significant in the prediction of child behaviour was parental recycling behaviour. Furthermore, recycling in schools predicted pupils’ eco-awareness. Based on the study findings, it would be worthwhile to promote more practical training of pro-environmental behaviour, and to strengthen children’s eco-affinity. [From the publication]