LTĮvadas. Socialinių normų teorija pagrįstų intervencijų efektyvumo mažinant studentų alkoholio vartojimą tyrimų rezultatai prieštaringi. Manoma, kad šios intervencijos veiksmingai mažina rizikingų vartotojų alkoholio vartojimą, tačiau gali skatinti mažiau ir rečiau už referentinės grupės narius alkoholio vartojančių asmenų vartojimą. Tyrimo tikslas – išsiaiškinti 1) galimą neigiamą normatyvinio grįžtamojo ryšio, perteikiančio realius alkoholio vartojimo rodiklius (aprašomosios normos poveikis), poveikį mažiau už referentinės grupės vidurkį vartojančių alkoholio studentų ketinimams jo vartoti; 2) ar grįžtamojo ryšio pateikiama informacija apie alkoholio vartojimo priimtinumą referentinėje grupėje (įsakomosios normos poveikis) gali apsaugoti nuo minėto neigiamo poveikio. Metodai. Studentų alkoholio vartojimo ir požiūrio į bendraamžių vartojimą rodikliai buvo surinkti apklausiant 234 universiteto studentus. Iš jų eksperimente dalyvavo 26 mažiau ir rečiau už visų apklaustų studentų vidurkį alkoholio vartojantys studentai. Intervenciją sudarė normatyvinio grįžtamojo ryšio, perteikiančio studentų alkoholio vartojimą ir požiūrį į bendraamžių vartojimą, pristatymas. Rezultatai. Aprašomosios normos poveikį patyrę tyrimo dalyviai spiritinius gėrimus nurodė ketinantys vartoti didesniais kiekiais nei šio poveikio nepatyrę tyrimo dalyviai. Ketinimai suvartoti daugiau spiritinių gėrimų patyrus įsakomosios normos poveikį nesumažėjo. Išvados. Aprašomosios normos poveikio taikymas gali sustiprinti mažiau už referentinės grupės narius vartojančių studentų ketinimus vartoti spiritinius gėrimus didesniais kiekiais. Įsakomosios normos poveikis, kaip priemonė eliminuoti šį neigiamą efektą, galbūt nėra veiksmingas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinių normų teorija; Socialinės normos; Bumerango efektas; Normatyvinis grįžtamasis ryšys; Alkoholio vartojimas; Ketinimai; Studentai; Universitetai; Social norms theory; Social norms; Boomerang effect; Normative feedback; Drinking intentions; Drinking; Intentions; Students; Universities.
ENBackground. Social norms theory-based interventions have been widely used to reduce alcohol consumption among college and university students. Lately, it has been argued that such interventions may actually increase alcohol use among light drinkers. However, little studies have been focused on testing this possible negative effect. Objectives. The aim of this study was to examine the possible negative impact of descriptive normative feedback (DNF) on drinking intentions among students whose baseline drinking scores were below the average of a reference group. We also studied the preventive effect of injunctive normative feedback (INF). Methods. Actual descriptive and injunctive norms were collected from 234 university students. From those who reported drinking below the norm, 26 were randomly assigned to a control or intervention condition that received normative feedback via PowerPoint presentations over two meetings. Results. DNF increased students’ intentions of spirits drinking frequency and quantity. Meanwhile intentions to drink beer, cider, wine and cocktails remained the same. Increased intentions to drink spirits were not reduced by INF. Conclusions. Findings suggest that DNF-based interventions might negatively affect the use of spirits among those students who consume less than their peer norm by increasing their intentions to drink spirits more often and in larger quantities. Ways other than the INF to prevent this negative effect need to be further explored. [From the publication]