LTStraipsnyje nagrinėjamas pedagogo pirmojo susitikimo su autizmo spektro sutrikimą turinčiu (toliau – ASD) vaiku fenomenas. Ką išgyvena pedagogas, kai pirmą kartą susitinka ASD turintį vaiką? Mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad Lietuvoje ASD turinčių vaikų daugėja. Straipsnyje aprašoma situacija, kurioje susitinka ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo specialistas ir ASD turintis vaikas. Atliktas tyrimas atveria konkrečių pedagogų išgyvenimus (pirmąsyk susidūrus su ASD turinčiu vaiku bendroje ikimokyklinėje ugdymo grupėje). Atlikto hermeneutinio fenomenologinio tyrimo metu pedagogų išgyvenimai susitelkė ties dviem egzistencinėmis temomis: išgyventas santykis ir išgyventas kūnas. Pirmojo susitikimo su ASD turinčiu vaiku metu pedagogai stengėsi užmegzti santykį su vaiku. Kiekvienas tyrimo dalyvis savitai išgyveno šią pradžią, tačiau patirtims bendra yra tai, kad užmezgant santykį susiduriama su komunikacijos iššūkiu. ASD turintys vaikai vengė priimti pedagogams įprastas santykio užmezgimo priemones. Kai pedagogai susidūrė su ASD turinčiu vaiku, jų išgyvenimai atsiskleidė ir per vaiko kūno patirtį (išvaizdą ir elgseną). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Autizmas; Inkliuzija; Ikimokyklinis ugdymas; Priešmokyklinis ugdymas; Pedagogai; Autism; Inclusion; Pre-school education; Pre-primary education; Educators.
ENThe article focuses on the phenomenon of the first meeting between an educator and a child on the autism spectrum and the an educator’s experiences during the encounter. An analysis of the scientific literature shows that the number of autistic children in Lithuania is increasing. The text describes a meeting between a pre-school and a pre-primary school educator and a child with autism spectrum disorders. The analysis unfolds the experience of particular educators when they meet a child with ASD in an ordinary pre-school group. During a hermeneutical phenomenological analysis, the experience of the educators are based on two existential subjects: experienced relationship and experienced body. During the first meeting with a child with ASD, educators attempted to establish a relationship with the child. Although each participant of the analysis experienced this beginning individually, all of them were confronted with a challenge in communication while establishing these relationships. Autistic children avoided the methods of relation contracting that were usual to educators. When educators contacted with the autistic children, their experience unfolded through the children’s bodily experience (appearance and behaviour). [From the publication]