Knygrišyklos tarpukario Kaune: procesai ir įtakos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Knygrišyklos tarpukario Kaune: procesai ir įtakos
Alternative Title:
Bookbinding in the interwar Kaunas: processes and influences
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2021, t. 101/102, p. 222-252. Materialus knygos kūnas: tradicijos ir naujovių sąveikos = The material body of the book: between traditions and innovation
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama Kauno knygrišyklų veikla tarpukariu. Tuo metu veikė keli jų tipai: tai spaustuvių knygrišyklos, nedidelės atskiros privačios knygrišystės įmonės ir individualiai dirbantys meistrai. Knygų įrišimo paslauga naudojosi tiek įvairios įmonės bei organizacijos, tiek privatūs asmenys. Knygrišyklų veikla, pajėgumai, siūlomos paslaugos, darbo organizavimas, ten dirbančių meistrų tapatybės, profesinis pasirengimas, klientų poreikiai ir daugybė kitų dalykų paaiškėja ištyrus archyvinius šaltinius. Iš čia sužinome, kad ir didelės spaustuvių knygrišyklos, ir mažos įmonės atlikdavo ir masinės gamybos įrišimus, ir vienetinius individualius užsakymus. O tarp jų pasitaikydavo gerokai (10 kartų) brangesnių įrišimų, todėl, tikėtina, tai buvo geresni, brangesnių medžiagų ir vienaip ar kitaip, daugiau ar mažiau dekoruoti odos įrišimai. Taip pat aiškėja, kad knygrišyklų mechanizacija nebuvo sparti, tad gamyboje dominavo rankų darbas. Kita vertus, odos puošmenų amatininkai taip pat naudojo odą ir gamino nuotraukų albumus bei užrašų knygutes, taigi ribojosi su knygrišystės amatu. O čia didelį vaidmenį suvaidino dailiųjų odos dirbinių įmonė „Šatrija“ ir ten dirbęs meistras iš Estijos Akselis Karingas. Jo pagaminti odos gaminiai stebino gausiu asortimentu, stilistinėmis ir technologinėmis naujovėmis, tad sulaukė daug dėmesio tiek parodose, tiek rinkoje, tiek žiniasklaidoje, kartu populiarindami ir šį amatą. Dar svarbiau, kad jis turėjo nemažai mokinių, kai kurie jų buvo susiję su Kauno amatų mokykla. Taigi garsioji estų odos meno mokykla turėjo įtakos lietuvių odos meno raidai ne tik sovietmečiu, bet ir anksčiau – tarpukariu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Knygos paveldas; Knygrišiai; Knygrišyklos; Menas; Tarpukaris; Knygų įrišai; Spaustuvės; Odiniai dirbiniai; Book heritage; Bookbinders; Art; Interwar period; Bindings; Printing houses; Leather products.

ENThe paper analyses the work of Kaunas bookbinding studios during the Interwar period. The research resulted in a large amount of archival data on the identities of the bookbinders from that time, as well as their professional qualifications, capacities, work management, level of mechanization, services on offer, materials used, product prices and requests from clients. The research aimed to reveal the differences between the industrial, custom high-street and custom artisan bookbinding. However it turned out that they were all closely intertwined. The analysis of the documented bookbinding equipment in various workshops has shown that the process of mechanization was rather slow, and that even the mass production was dominated by manual work. Back then, many books would leave the printing presses soft covered, and authors themselves often had to personally seek out the bookbinders for more durable book covers. Back then Kaunas had several types of bookbinding studios: industrial printing house bookbinders, private bookbinding businesses, and individual artisans. However all these types of workshops were able to provide the same range of services – from mass productions to one-off books, both normal and artist editions. For instance, printing house bookbinders would not only take care of the mass production but also accept individual orders, even for one-off prints. Furthermore, all bookbinding studios were not only binding books (and documents) but also producing folders, photo albums and greeting cards, as well as padding the maps and charts with fabric and offering book ‘restoration’ services. Although Kaunas had no bookbinding school, many artistic bookbinding experts knowledgeable of the many intricacies of the craft. The craft of bookbinding often intertwined with leather decoration business – the latter also used the same materials and offered products such as photo albums and notebooks.The Interwar leather processing and bookbinding industries were highly influenced by “Šatrija”, a bookbinding company which had the Estonian expert Aksel Karing workin under their employ. He introduced some artistic and technical innovations of leather processing, thus significantly popularising this trade. The research concludes that the Lithuanian artistic bookbinding has been influenced by the Estonian school much earlier than it was thought. [From the publication]

DOI:
10.37522/aaav.101.2021.70
ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93738
Updated:
2022-03-14 18:48:06
Metrics:
Views: 41    Downloads: 7
Export: