LTStraipsnyje nagrinėjami konstitucinių įstatymų oficialiosios konstitucinės doktrinos nauji aspektai, atskleisti Konstitucinio Teismo 2020 m. liepos 30 d. nutarime. Konstituciniai įstatymai nuo kitų įstatymų pirmiausia skiriasi priėmimo ir keitimo tvarka, kurią lemia ypatinga jų vieta teisės sistemoje. Seimas, priėmęs konstitucinių įstatymų sąrašą nustatantį konstitucinį įstatymą, turi pareigą priimti į šį sąrašą įrašytus konstitucinius įstatymus, kuriais būtų reguliuojami visuomeniniai santykiai, iki konstitucinių įstatymų sąrašą nustatančio konstitucinio įstatymo priėmimo sureguliuoti paprastaisiais įstatymais. Jeigu keičiant paprastąjį įstatymą, Seimo sprendimu vėliau įrašytą į konstitucinių įstatymų sąrašą, nustatomas naujas visuminis teisinis reguliavimas, tokie paprastojo įstatymo, įrašyto į konstitucinių įstatymų sąrašą, pakeitimai gali būti padaryti tik konstituciniu įstatymu. Jeigu visuminis teisinis reguliavimas nesikeičia, paprastojo įstatymo, vėliau įrašyto į konstitucinių įstatymų sąrašą, pakeitimai gali būti padaryti kitu paprastuoju įstatymu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Konstituciniai įstatymai; Konstitucija; Įgaliojimai; Seimas; Konstitucinė doktrina; Constitutional laws; Constitution; Powers of the Seimas; Constitutional doctrine.
ENThe article examines the new aspects of the official constitutional doctrine of constitutional laws revealed in the Constitutional Court’s ruling of 30 July 2020. Constitutional laws differ from other laws primarily in the adoption and amendment procedure, which is determined by their special place in the legal system. Unless a law is included in the list of constitutional laws as a constitutional law or unless a particular article of the Constitution provides that certain specific relationships are governed by means of a constitutional law, no law may be passed as a constitutional law except a law establishing the list of constitutional laws. Constitutional laws are adopted if more than half of all members of the Seimas vote in favour of them, and they are amended by a majority of not less than 3/5 of all members of the Seimas. The Seimas, having adopted a constitutional law establishing the list of constitutional laws, has the duty to adopt the constitutional laws included in this list, where those laws would regulate social relationships regulated by ordinary laws before the adoption of the constitutional law establishing the list of constitutional laws. If a new overall legal regulation is established by amending an ordinary law later entered in the list of constitutional laws by means of a decision of the Seimas, such amendments to an ordinary law entered in the list of constitutional laws may be made only by means of a constitutional law. If the overall legal regulation does not change, amendments to an ordinary law later entered in the list of constitutional laws may be made by means of another ordinary law. [From the publication]