Dialogue of modernity and tradition in the landscapes by Bronisław Jamontt from the interwar period

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Dialogue of modernity and tradition in the landscapes by Bronisław Jamontt from the interwar period
Alternative Title:
Dialogas tarp modernybės ir tradicijos Bronisławo Jamontto tarpukario peizažuose
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2020, t. 98, p. 52-76. Tarpukario Vilnius: dailės ir architektūros pavidalai 1919–1939 metais = Interwar Vilnius (1919–1939): shapes of art and architecture
Summary / Abstract:

LTŽavėjimasis gamta skleidžiasi visoje Bronisławo Jamontto kūryboje. Ankstyvojo laikotarpio kūriniams charakteringas autentiškas tikrovės vaizdavimas. Kontaktai su Krokuvos–Zakopanės kūrybinėmis bendruomenėmis inspiravo Jamonttą pasirinkti tinkamiausias formalias priemones, leidusias jautriai fiksuoti gamtos keliamus pojūčius. Įkvėptas avangardistų paieškų XX a. 3 deš. Jamonttas ėmė kurti fantastiškus peizažus, kuriuose figūruoja kosminėje erdvėje sklandančios uolos. Transformuotos šių peizažų formos ir fantastiška spalvų paletė kuria nerimo ir paslapties atmosferą. 4 deš. menininkas grįžo prie realistinių elementų ir ėmėsi kurti iš natūros pieštais eskizais paremtus stilizuotus peizažus, kuriuose išryškėja romantiška gamtos vizija. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bronislovas Jamontas (Bronisław Jamontt); Dailininkai; Tapyba; Peizažas; Tarpukaris; Meninė aplinka; Vilniaus piešimo mokykla (Vilnius Drawing School); Stepono Batoro universitetas (Stephen Báthory University in Vilnius); Painters; Painting; Landscape; Interwar period; Artistic environment.

ENA fascination with nature accompanied Bronisław Jamontt throughout all stages of his artistic creation. His early work was characterised by the truthful depiction of reality. Contact with the Krakow-Zakopane creative community influenced the creation of efficient works in the selection of formal means, allowing him to record feelings evoked by nature. In the 1920s, Jamontt, inspired by the search for avant-garde artists, created fantastic landscapes filled with rock blocks placed in cosmic space. The transformation of shapes was accompanied by an unreal colour range, additionally leading to a mood of anxiety and mystery. From the 1930s, the artist again began to emphasise the realistic element, allowing the creation of decorative landscapes, composed on the basis of sketches, referring to the romantic vision of nature. [From the publication]

DOI:
10.37522/aaav.98.2020.24
ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Académie de Vilna / sudarytoja Jolanta Širkaitė. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2017. 365 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93626
Updated:
2022-03-16 11:17:48
Metrics:
Views: 28    Downloads: 2
Export: