Nusikalstamų veikų atskleidimo ir tyrimo prielaidos ikiteisminio tyrimo įstaigose

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Nusikalstamų veikų atskleidimo ir tyrimo prielaidos ikiteisminio tyrimo įstaigose
Alternative Title:
Preconditions for investigation and disclosure of criminal acts in the pretrial investigation institutions
Summary / Abstract:

LTGaliojantis Lietuvos Respublikos policijos veiklos įstatymas (2000-10-17 Nr.VIII- 2048), policijai nustatė daugelį uždavinių, tarp kurių yra ir nusikalstamų veikų bei kitų teisės pažeidimų atskleidimas ir tyrimas. Detalizuojant ikiteisminio tyrimo funkcijos įgyvendinimo prielaidas, to paties įstatymo 20 straipsnyje nustatyta, kad policijos pareigūnas, tirdamas nusikalstamas veikas ar turėdamas duomenų, kad tokia veika yra rengiama, daroma ar buvo padaryta, teisės aktų nustatyta tvarka ir pagrindais turi teisę: tikrinti visų rūšių įmonių, įstaigų ir organizacijų ūkinę ir komercinę bei finansinę ar kitokią veiklą; tikrinti į įmonių, įstaigų, organizacijų teritoriją įvažiuojantį ir išvažiuojantį transportą, fiziniams ar juridiniams asmenims priklausančiose transporto priemonėse esančius krovinius ir daiktus; skirti bei atlikti inventorizaciją, reviziją, kontrolinius matavimus ir kitus patikrinimus; atlikti apžiūrą ir daugelį kitų veiksmų. Šios nuostatos visiškai atitiko iki 2003 m. gegužės 1 d. galiojusio Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau BPK) straipsnių reikalavimus, kai policijai, be kitų funkcijų, buvo pavesta kvota ir parengtinis tardymas dėl daugelio padarytų nusikaltimų.Pagal ikiteisminio tyrimo naująjį modelį (2002 m. BPK), visa policija tapo ikiteisminio tyrimo įstaiga, taigi, galima suprasti, nurodyta funkcija j a i tapo pagrindine, tačiau netgi nurodytų Policijos veiklos įstatyme veiksmų policija, o ir kitos statutinės tarnybos, atlikti nebegali. Daug ikiteisminio tyrimo veiklos problemų kyla ir dėl to, kad ikiteisminio tyrimo įstaigos vadovybė neturi apčiuopiamų procesinių įgaliojimų organizuoti šią veiklą. Esama ir nemažai kitų tiek teisinių procesinių, tiek organizacinių kliūčių. Bandymai taisyti prastą situaciją Generalinio prokuroro patvirtintomis rekomendacijomis ir kitais norminiais būdais, mažai tepadeda. Autorius straipsnyje detaliai nagrinėja susiklosčiusią problematiką dėl įstatymų ir kitų teisės aktų kolizijų ir dėl to iškilusių neigiamų padarinių ikiteisminio tyrimo praktinėje veikloje, ir pateikia savo išvadas bei siūlymus, kokiomis kryptimis ir būdais derėtų racionaliai tobulinti baudžiamojo proceso teisinį reguliavimą ir kitas nagrinėjamos veiklos organizacines-materialines prielaidas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Baudžiamasis procesas; Ikiteisminis tyrimas; Procesinė forma; Criminal proceedings; Pre-trial investigation; Of criminal proceedings.

ENThe Law on Police activity being in force at present (17- 10-2000 No.VIII-2048) has set up a range of police tasks, among them investigation and disclosure of criminal acts and other legal offences. Elaborate analysis of the preconditions for implementation of investigation function indicates that the 20th article of the same Law determines that a police officer in the course of investigation of criminal acts or having evidence about preparation for such act, or the act being or having been committed has the right to: conduct a check of economic, commercial, financial or any other activity in all types of enterprises, establishments and organizations; check means of transport entering or leaving the territory of enterprises, establishments and organizations, items belonging to natural or legal entity, impose and conduct inventory or revision, control measurements and other checks; perform inspection and a number of other actions. These provisions corresponded well with the requirements o f the articles in the Criminal Proceedings Code o f the Republic of Lithuania (hereinafter abbreviated CPC) valid until 01- 05-2003 when the Police besides the other functions was dedicated to carry out inquiry and preliminary investigation of many committed crimes. According to the newly established model of pre-trial investigation (2002 CPC), the whole Police has become a pre-trial investigation agency, thus the set function has become primary for this institution. However, the Police and other statutory institutions cannot perform even activities predefined in the Law on Police Activity. Attempts to improve the situation by General Prosecutor's recommendations and other normative ways do not assist in a proper way.The author analyses the complexity of the problem due to collisions between the laws and legal acts and negative consequences occurring on this account in practice of pretrial investigation, presents the conclusions and recommendations on directions and methods for rational improvement of legal regulation of criminal proceedings and other organizational - material preconditions for the researched activity. [From the publication]

ISBN:
9789986555339
Subject:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93481
Updated:
2022-01-26 21:47:36
Metrics:
Views: 21
Export: