LTPastaruoju metu įvairiuose pasitarimuose ir konferencijose vis dažniau pasigirsta įvairių nuomonių dėl pedagogų rengimo Lietuvoje strategijos. Šią diskusiją inspiruoja keletas iššūkių. Šalis susiduria su nemenka demografine problema: mokyklose mažėja ugdytinių, mokyklos optimizuojamos, sensta pedagogų kontingentas. Ši realybė daro tiesioginę įtaką mokytojų rengimo strategijai. Šiuo metu šalyje formuojasi du pedagogų rengimo centrai Kaune ir Vilniuje. Pastebėta, kad vis daugiau jaunų žmonių, jau baigusių aukštąsias mokyklas, norėdami dirbti mokyklose, renkasi vienų metų pedagogikos studijas arba dar studijuodami renkasi gretutines pedagogikos studijas vietoj to, kad rinktųsi tik ketverių metų pedagogines studijas, todėl vis dažniau kalbama apie pedagogų rengimo tikslingumą Vilniaus universitete ir Vytauto Didžiojo universitete. Pedagogų rengimas išlieka ir Kauno technologijos universitete. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pedagogikos studijos; Pedagoginė kvalifikacija; Pedagogų rengimas; Pusiau nuotolinės studijos; Pedagoginė praktika; Pedagogical studies; Educational qualification; Teacher training; Semi-distance studies; Teaching practice.
ENThe purpose of this research paper is to reveal the teacher training experience history at Kaunas University of Technology from 1962 until nowadays, highlighting the importance of the experience accumulated during the five decades, at the same time emphasizing the idea that the university has a unique opportunity to organize teacher-training programmes in a semi-distant way. Since autumn 1999, such one-year semi-distant teacher training programme has been the only one in Lithuania. This programme is designed for those teachers who already work or intend to work as teachers at secondary schools, but, although having a higher education diploma, they lack teacher's qualification. The programme is open to all potential students from the whole Europe. The programme is distinguished by a well-matched coherence of 30 credits of theoretical courses and 30 credits of practice. Most often, the pedagogical practice is organized at partner schools of the university. Students can also enter their practice at schools of their own choice. The article consists of two parts. The first part deals with the history of teacher training at Kaunas University of Technology from 1962 to 1991. The second part of the research paper analyses the development of pedagogical studies (including a semi-distant teachertraining programme) from 1997 to the present day. The article emphasizes the scientific and practical contribution of professors A. Novodvorskis, L. Šiaučiukėnienė, B. Bitinas, P. Jucevičienė and others, to the development of pedagogy studies at Kaunas University of Technology. [From the publication]