Žalčio vedybų ir kitos istorijos

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Žalčio vedybų ir kitos istorijos
Alternative Title:
Serpent's wedding and other stories
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTModernistinė Lietuvos grafika ir tarpukariu, ir nuo 6-ojo deš. pabaigos glaužiai susijusi su tekstais. Tuomet buvo kuriamos dailininko knygos su išraižytais tekstais liaudies pasakų motyvais, tipografinių leidinių iliustracijos, estampų ciklai poezijos ir folkloro motyvais. Dar literatūriškesnė postmodernioji dailė ne tik perkuria dailės istoriją, bet ir mėgsta iš naujo iliustruoti pasakojimus, vizualizuoti sąvokas. Tad čia aptinkame pramanytų būtybių, pirmiausia atsiradusių ne dailėje, o literatūroje. Ten apie jas esą kai kas girdėjo pasakojant, bet patys jų nematė. Kad lengviau būtų patikėti keistų padarų egzistavimu, jie įkurdinami tolimoje praeityje, svetimose kultūrose, tolimose vietovėse arba ne žmonių ekosistemose - kad ir jūros dugne. Fantastinių gyvių gausu visų tautų pasakose ir legendose, taip pat ir lietuvių folklore. Vis dėlto dailininkus visais laikais bene labiausiai jkvėpė antikos mitai, žinomi iš įvairių šaltinių, tarp jų ir Homero Iliados, Ovidijaus Metamorfozių ar Dantės Pragaro. Senovės graikų mituose gausu ne tik herojų kovų su galingais laukiniais žvėrimis, bet ir daugialypių pabaisų, mišrių ir neįmanomų suklasifikuoti padarų - tai dažniausiai dievai, žmonės ir gyvūnai viename kūne. Ilgainiui visi mišrūnai kartais vadinami chimeromis, bet senovės graikams tai buvo specifinis padaras. Pasak Jorges Luiso Borgeso, sudariusio populiarų pramanytų būtybių sąvadą, pirmasis chimerą paminėjęs Homeras Iliadoje - ji esanti dieviškos kilmės, turi liūto priekį, ožkos liemenį ir gyvatės uodegą, o jai iš nasrų veržiasi ugnis. [Iš straipsnio, p. 43]Reikšminiai žodžiai: Mitinės būtybės; Lietuvos grafika; Eglė žalčių karalienė; Graphic art; Fantastical creatures; Myths.

ENMuch like the graphic art created in interwar Lithuania, modernist Lithuanian graphic art of the late 1950s and 1960s was closely associated with text. The period included art books incorporating carved texts in folk tale motifs and typographic illustrations as well as print series featuring poetry and folklore motifs. Postmodernist art, even more literary in character, not only reimagined art history, it often embraced new illustrations of existing stories, bringing to life imaginary creatures that had first appeared in literature, not in art. A wealth of fantastical creatures can be found in the tales and legends of many cultures, including in Lithuanian folklore. But artists throughout the ages have drawn the greatest inspiration from archaic myths. Ancient Greek mythology is are full of multifaceted creatures and assorted creatures - usually gods, humans and animals inhabiting the same body. The most popular mythical cross-breeds in art and architectural decor were centaurs or the Minotaur that so enchanted the surrealists, as well as satyrs, griffins, sphinxes, harpies, sirens and nereids. Lithuanian artists were less inclined to portray biblical monsters. In addition to the well-known tempting serpent, Lithuanian artistic work was dominated by evangelical symbols associated with eschatological creatures. [Extract, p. 63]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93250
Updated:
2022-01-14 12:42:57
Metrics:
Views: 21
Export: