Ikimokyklinio amžiaus vaikų buvimas prie ekranų: kada tai tampa vaikų sveikatos rizikos veiksniu?

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ikimokyklinio amžiaus vaikų buvimas prie ekranų: kada tai tampa vaikų sveikatos rizikos veiksniu?
Alternative Title:
Screen time in young children: when it becomes the risk factor for child‘s physical and mental health
In the Journal:
Sveikatos mokslai. 2017, t. 27, Nr. 6, p. 134-143
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTInformacinėms technologijoms vis labiau skverbiantis į kiekvienos šeimos kasdienybę įvairių šalių tyrėjai jau kurį laiką aktyviai domisi galimu jų naudojimo poveikiu vaikų sveikatai; vis dėlto itin nedaug tyrimų, kuriuose būtų kompleksiškai tiriama ir psichikos, ir fizinė sveikata, jos sąsajos su vaikų aktyviu bei pasyviu buvimu prie įvairių ekranų. Tyrimo tikslas – nustatyti, kokios yra pusantrų – penkerių metų amžiaus vaikų aktyvaus ir pasyvaus informacinių technologijų (televizoriaus, kompiuterio, planšetinio kompiuterio, išmaniojo telefono ir žaidimų konsolės) naudojimo apimtys bei kaip jos siejasi su šių vaikų psichologinės ir fizinės sveikatos aspektais. Siekiant šio tikslo, ikimokyklinio amžiaus vaikų iš įvairių Lietuvos vietovių tėvų buvo paprašyta užpildyti anketas apie jų vaikų psichikos ir fizinę sveikatą bei informacinių technologijų naudojimą (tiek aktyvų, tiek pasyvų). 2017m. balandžio – spalio mėnesiais buvo surinkti duomenys apie 769 vaikus nuo 18 iki 72 mėn. amžiaus (M = 42,42, SD = 15,5). Tyrimo rezultatai atskleidė, kad trečdalis vaikų darbo dienomis praleidžia prie ekranų nuo 30 min. iki valandos, o savaitgaliais – nuo 1 iki 2 valandų, tačiau nemaža dalis (11 proc. darbo dienomis ir 22 proc. laisvadieniais) naudojasi informacinėmis technologijomis 2-3 val. ir daugiau; ilgiau prie ekranų būna vyresni vaikai, taip pat tie, kurių tėvų išsilavinimas yra vidurinis arba žemesnis. Dažniausiai ikimokyklinio amžiaus vaikai žiūri televizorių, rečiau naudojasi išmaniuoju telefonu ar planšetiniu kompiuteriu, dar rečiau– kompiuteriu, o žaidimų konsole šio amžiaus vaikai beveik nesinaudoja. Tėvai būdami šalia vaiko dažniausiai žiūri TV ar naudojasi išmaniuoju telefonu, TV kaip “fonas” dažnai ar beveik visada būna naudojamas 29 proc. tirtų vaikų šeimose.Rasta reikšmingų sąsajų tarp informacinių technologijų naudojimo ir sveikatos rodiklių: ilgesnė buvimo prie ekrano trukmė yra susijusi su didesniais vaikų emocinių, elgesio problemų, somatinių skundų ir bendrai somatinių simptomų įverčiais, taip pat dažnesniu sergamumu ūminėmis ligomis ir trumpesne miego trukme, net ir kontroliuojant vaikų amžių. Formuluojant ikimokyklinio amžiaus vaikų informacinių technologijų naudojimo rekomendacijas svarbu turėti omenyje, kad reikšmingai didesnei somatinės simptomatikos raiškai atsirasti svarbi jau 1-2 val. buvimo prie ekranų trukmė, o elgesio ir emocijų sunkumų didesnei raiškai – 2-3 val. ir ilgesnė buvimo prie ekranų trukmė. [Iš leidinio]

ENWhile information technologies are invading everyday life of each family more and more, researchers around the world are increasingly interested in possible consequences for children’s health. However, few studies analyse the relations between interactive and background screen time with both mental and physical health of children. The objective of this study is to determine the extent of foreground and background information technology (television, PC, tablet, smart phone and gaming console) use among children from one year and a half to five years old and to find out how it relates to the psychological and physical health aspects of the children. To this end, parents of pre-school children from different regions of Lithuania were asked to fill in questionnaires about their children‘s mental and physical health and the use of information technologies (both foreground and background use). From April to October 2017, data was collected on 769 children, whose age was between 18 and 72 months (M = 42.42, SD = 15.5). The results of the study revealed that one third of the children have 30 minutes to an hour of screen time on workdays and 1 to 2 hours of screen time on weekends, but a significant proportion (11% on weekdays and 22% on weekends) use information technology for 2-3 hours and more; older children and children whose parents’ education is secondary or lower tend to have more screen time. Preschool children mostly watch TV, use smart phone or tablet less, and use computer the least; gaming console is not being used by children of this age. Parents are most likely to watch TV or use a smart phone next to a child; the TV is often or almost always used as a background in the families of 29.9% of the children.Significant interactions have been found between the use of information technology and health indicators: longer exposure time is associated with greater estimates of children‘s emotional, behavioural problems, somatic complaints and general somatic symptoms, as well as with more frequent acute illnesses and shorter sleep times, even when controlling for children’s age. When formulating recommendations for children’s information technology use, it is important to bear in mind that significant increase in somatic symptoms is associated with 1-2 hours of daily screen time, while behavioural and emotional difficulties become evident with 2-3 hours and more. [From the publication]

DOI:
10.5200/sm-hs.2017.109
ISSN:
1392-6373; 2335-867X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93144
Updated:
2022-01-26 10:07:19
Metrics:
Views: 117    Downloads: 20
Export: