LTUgdymas ir ugdymasis – integralus procesas, kuriame siekiama asmenybės brandos. Nuolat besivystanti visuomenė iš kiekvieno piliečio, o ypač mokytojo, reikalauja tobulėti, kad žinios ir gebėjimai atitiktų darbo rinką ir skatintų mokinio ir mokytojo pažangą. Dalykų integracija padeda mokytojui dirbti veiksmingiau, kūrybiškiau, tenkinti mokinių poreikius, sudaryti lygias galimybes visiems pasiekti kuo geresnių rezultatų. Dalykų integracija – tai ugdymo turinio individualizavimo sėkmę lemiantis veiksnys. Svarbu ugdyti mokinių domėjimąsi gamtos mokslais: mokyti suvokti įgytas žinias ir jas taikyti realiose gyvenimo situacijose, kurti ir modeliuoti, savarankiškai atlikti užduotis, ieškoti informacijos įvairiuose šaltiniuose ir ją sisteminti, dirbti su alternatyviais šaltiniais, vertinti ir įsivertinti. Integracija leidžia nagrinėti problemą įvairiuose kontekstuose, padeda ugdyti ir bendruosius gebėjimus, skatina naujai organizuoti ugdymo turinį ir procesą, ieškoti dermės ir bendradarbiauti. [Iš straipsnio, p. 5]Reikšminiai žodžiai: Integration; Subject/general abilities; Natural science education; Ability to learn; Competence.
ENEducation and self education is an integral process which seeks for maturity of personality. Integration of different subjects helps teacher to work more effectively, creatively, meets the needs of students, enables eaqual possibilities for all students to reach for best results. Integration of subjects is a factor which results individualization of education content. It is important to develop student’s interest in natural science: to learn them to understand knowledges they acquired and possibilities to aplly them in real life situations, to create and design, individualy perform tasks, to look for information in various sources and accordingly to systematize it, to work with alternative sources, to rate and evaluate. Integration allows to investigate problem in various contexts, helps to educate general abilities, requires to organize the content and processes of education from new perspective, motivates to look for balance and co-operation. Integration of subjects stimulates of motivation to education. Students learn to analyze and evaluate processes and phenomena based on their life experiences. Students are taught to learn: they are able to choose strategies and tools of learning and evaluate the progress. The acquired knowledges can be apllied in Russian (foreign) lessons. The capability of every student is important – it is ability and willingness to evaluate and improve himself and his potentiality while living in harmony with social and natural enviroment. [From the publication]