LTViltis atkurti buvusią valstybę visą XIX amžių buvo nemari, Lenkijos ir Lietuvos visuomenės pilietinį pasipriešinimą skatinanti idėja. Pastangos atgauti nepriklausomybę peraugo į 1794 m., 1830-1831 m., ir 1863 m. sukilimus. Šios ginkluotos kovos neišlaisvino nei Lenkijos, nei Lietuvos, tačiau rodė nepaliaujamą ryžtą atgauti laisvę. Stiprėjant carinės valdžios represijoms, stiprėjo meno kūrėjų vaidmuo. Paveikslai ir poetų tekstai tapo priemone beginklėje kovoje prieš caro rusifikacijos politiką. Šiame straipsnyje tyrimo objektu pasirenkami dailininkų Vincento Smakausko (1797-1876) ir Kanuto Rusecko (1800-1860) darbai sukurti po numalšinto 1831 m. sukilimo, keliant hipotezę, kad šiuo išskirtinai dramatiško laikotarpio paveiksluose yra užslėptos simbolinės prasmės, reprezentuojančios visuomenės pilietinio pasipriešinimo idėjas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Sukilimai; Tapytojai kūrėjai; Simbolinės reikšmės; Uprisings; Artists; Symbolic meanings.
ENHopes to restore the independent state of Lithuania lasted throughout the 19th century and promoted ideas of civil resistance in Poland and Lithuania. The struggle for independence erupted through the uprisings of 1794, 1830-31, and 1863. While these attempts at armed resistance did not lead to the liberation of Lithuania nor Poland, they demonstrated the undying willingness to regain freedom. The role of artists grew up with the increasing repressions of the tsarist government. Paintings and poems became weapons in the fight against the tsarist policy of Russification. The paper focuses on the works that the painters, Vincentas Smakauskas (1797-1876) and Kanutas Ruseckas (1800-1860), done after the suppressed uprising of 1831. A research hypothesis is a statement that paintings produced in this dramatic period of history embodied secret symbolic meanings and represented ideas of civil resistance. [From the publication]