LTŠio tyrimo tikslas – ištirti sportuojančių 12–15 metų paauglių motyvacijos sportuoti ypatumus. Taikant anketinės apklausos tyrimo metodą, apklausti 111 individualiose ir komandinėse sporto šakose sportuojantys 12–15 metų paaugliai. Tyrimas atliktas 2020 m. kovo ir balandžio mėnesiais. Sportuojančių paauglių (12–15 metų) motyvacijai tirti buvo naudota Lietuvoje aprobuota (Grajauskas, 2008) Sporto motyvacijos skalė (Pelletier et al., 1995). Skirtumų patikimumui tarp grupių nustatyti buvo taikytas Mano ir Vitnio (angl. Mann-Whitney) U kriterijus. Statistinė tyrimo duomenų analizė atlikta naudojant SPSS 17.0 statistinių duomenų apdorojimo paketą. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad sportuojantiems 12–15 metų paaugliams stipriausiai išreikšta vidinė motyvacija. Labiausiai pasireiškia motyvacija sužinoti (3,92 ± 0,91 balo) ir patirti (3,94 ± 0,85 balo), kiek mažiau – motyvacija dėl nesąmoningai priimto sprendimo, išorinio reguliavimo (3,76 ± 0,73 balo). Mažiausiai pasireiškia amotyvacija (1,79 ± 0,72 balo) ir tiesioginio išorinio reguliavimo motyvacija (2,94 ± 0,82 balo). Yra stiprus ryšys tarp motyvacijos patirti ir motyvacijos sužinoti (r = 0,793) bei tarp tiesioginio išorinio reguliavimo ir motyvacijos identifikuotis, susitapatinti (r = 0,641). Silpniausias ryšys buvo tarp tiesioginio išorinio reguliavimo ir motyvacijos sužinoti (r = 0,211). Sportuojantys vaikinai pasižymi didesne amotyvacija nei sportuojančios merginos (p <0,05). Motyvacija identifikuotis, susitapatinti labiau pasižymi komandinėse nei individualiose sporto šakose sportuojantys paaugliai (p <0,05). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paaugliai; Sportininkai; Vidinė motyvacija; Išorinė motyvacija; Amotyvacija; Adolescents; Athlete; Intrinsic motivation; Extrinsic motivation; Amotivation.
ENThe purpose of this study – to reveal the peculiarities of the motivation to do sports of adolescent (12– 15 year old) athletes. Applying the research method of the questionnaire survey, 111 adolescents aged 12 to 15 in individual and team sports were interviewed. The survey was conducted in March and April 2020. To evaluate the motivation to do sports of adolescent athletes (12–15 year old) – the sports motivation scale (Pelletier et al., 1995) approved in Lithuania was employed (Grajauskas, 2008). The Mann-Whitney U criterion was used to determine the reliability of differences between groups. The data were analyzed by applying SPSS 17.0 (Statistical Package for Social Sciences). The results of the study revealed that the highest level of intrinsic motivation was expressed in adolescent athletes (12–15 years). Motivation to know (3.92 ± 0.91 points) and experience (3.94 ± 0.85 points) most occured while motivation due to an unconscious decision, external regulation (3.76 ± 0.73 points) is less occuring. Amotivation (1.79 ± 0.72 points) and motivation of direct external regulation (2.94 ± 0.82 points) are the least occuring. There is a strong relationship between motivation to experience and motivation to learn (r = 0.793) and between direct external regulation and motivation to identify (r = 0.641). The weakest relationship was between direct external regulation and motivation to learn (r = 0.211). Boys are significantly more amotivated to do sports than girls (p <0.05). Motivation to identify and identify is significantly higher in adolescents playing team sports than in adolescents playing individual sports (p <0.05). [From the publication]