Edukacinė šeimos dimensija su sveikata susijusios vaikų gyvenimo kokybės vertinimo kontekste : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Edukacinė šeimos dimensija su sveikata susijusios vaikų gyvenimo kokybės vertinimo kontekste: disertacija
Alternative Title:
Educational dimension of family in the context of evaluation of children's health-related quality of life
Publication Data:
Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, 2019.
Pages:
193 p
Notes:
Disertacija rengta 2012-2016 m. Klaipėdos universitete. Daktaro disertacija (socialiniai mokslai) - Klaipėdos universitetas, 2019. Bibliografija.
Summary / Abstract:

LTMokslinėje literatūroje, vertinant su sveikata susijusią vaiko gyvenimo kokybę, šeimos dimensijai ir jos edukacinei raiškai nėra skiriamas konceptualus dėmesys. Edukacinis šeimos poveikis vaiko sveikatos stiprinimui dažniausiai analizuojamas per tėvų elgesio modeliavimą, auklėjimo stiliaus, socializacijos tipo identifikavimą. Tačiau stokojama edukacinio poveikio mechanizmų sąsajų su gyvenimo kokybe. Disertacijoje pristatomas validuotas KIDSCREEN 52 klausimynas įgalina analizuoti gyvenimo kokybės vertinimą kaip dinamiškos įtampos lauką tarp vaikų ir tėvų, kai atskleidžiami vaikų ir tėvų su sveikata susijusios gyvenimo kokybės vertinimų skirtumus ir panašumus formuojantys veiksniai. Šis požiūris sutampa su naujomis gyvenimo kokybės tyrimų kryptimis, kuriose akcentuojama tėvų ir vaikų gyvenimo kokybės vertinimų dermės svarba. Disertacinio darbo tikslas - konceptualizuoti šeimos edukacinės dimensijos raišką su sveikata susijusios vaikų gyvenimo kokybės tėvų vertinimo ir vaikų įsivertinimo sąveikos kontekste. Galima daryti reikšmingas prielaidas, kad gyvenimo kokybė indikuoja asmens socialinės patirties sąsajas su jo sąmoningumu. Kitaip tariant, sveikatos stiprinimui svarbūs socialinės aplinkos ištekliai yra suvokiami per žmonių kasdienio patyrimo struktūras.Tyrimas parodė, kad vaikų ir tėvų gyvenimo kokybės vertinimui yra svarbi šeimos edukacinė dimensija, grindžiama socialiniu sąmoningumu, kuris kyla iš gebėjimo pažvelgti į situaciją kitų žmonių akimis ir įsijausti į kitų žmonių jausmus, suvokti ir vertinti jų panašumus bei skirtumus. Nustatyta, kad gyvenimo kokybės vertinimas yra modeliuojamas kaip dialogas, kuriame galime atskleisti žmonių patyrimo reikšmių transformacijas. Vaikų ir tėvų dialogas yra veiksnys, sąlygojantis vaikų ir tėvų gyvenimo kokybės vertinimo dermę. Šeimose vyraujantis požiūris į sveikatą grindžiamas rizikos sveikatai faktorių raiška. Nors du trečdaliai vaikų nurodė neturintys sveikatos sutrikimų, tačiau tik vienas trečdalis savo sveikatą vertina kaip puikią ir labai gerą, kas rodo ne tik ligos ar negalios nebuvimo, bet ir psichologinių bei socialinių veiksnių svarbą. [lvb.lt]Reikšminiai žodžiai: Vaikas; Su sveikata susijusi gyvenimo kokybė; Šeima; Edukaciniai aspektai; Ugdymas; Children; Health-related quality of life; Family; Educational aspects; Education.

ENScientific literature does not specify the research that would consider the educational dimension of family when discussing the health-related quality of child's life. An educational impact of the family on the child's health is usually analyzed through the modeling of parental behaviour and the identification of the style of upbringing and the type of socialisation. However, there is a lack of links between the educational impact mechanisms and the quality of life. The validated KIDSCREEN 52 questionnaire presented in the dissertation enables the analysis of evaluation of the quality of life as a field of dynamic tension between children and parents, revealing the factors shaping the differences and similarities between children and parents' evaluations of the health-related quality of life. This approach coincides with the new trends in the research into quality of life that emphasize the importance of harmonising the children and parents' evaluations of the health-related quality of life. Aim of the research: to conceptualise the expression of the educational dimension of the family in the context of parent evaluation and children self-evaluation of the health-related quality of life. Significant assumptions can be made, that the quality of life indicates correlations between an individual's social experience and their awareness. In other words, the resources of social environment which are important to health promotion are perceived through the structures of people's daily experiences.Study showed that the assessment of the quality of life as expressed by children and parents includes a very important dimension of family education based on social awareness rising from the ability to view a situation from other people's viewpoint and empathise with other people, to perceive and assess their similarities and differences. It was determined that that the assessment of the quality of life is modelled as a dialogue where the transformations of the meanings of people's experiences can be revealed. The dialogue between children and parents is the factor which determines the coherence of the assessment of the quality of life expressed by children and parents. The prevailing attitude towards health shared in families is based on the manifestation of health risk factors. Even though two thirds of the children did not indicate they had health disorders, only one third of them assessed their health as excellent and very good. This demonstrates that, in the children's assessment of health, both the absence of a disease or disability and also psychological and social factors are important. [lvb.lt]

Related Publications:
Monitoring (dis)agreement in dyadic parent-child reports on health-related quality of life assessment / Rita Vaičekauskaitė, Jūratė Grubliauskienė, Jurgita Babarskienė, Ričardas Krikštolaitis. Pedagogika. 2021, 142, 2, p. 166-181.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/91913
Updated:
2022-02-27 19:08:06
Metrics:
Views: 49
Export: