Skaitymo sunkumų prognostiniai veiksniai ikimokykliniame amžiuje : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Skaitymo sunkumų prognostiniai veiksniai ikimokykliniame amžiuje: disertacija
Alternative Title:
Prognostic factors of reading difficulties in preschool age
Publication Data:
Vilnius : Vilniaus universitetas, 2020.
Pages:
192 p
Notes:
Daktaro disertacija (socialiniai mokslai) - Vilniaus universitetas, 2020. Bibliografija. Disertacija rengta 2015–2019 m. Vilniaus universitete.
Summary / Abstract:

LTŠiuo ilgalaikiu tyrimu buvo siekiama nustatyti ikimokyklinio amžiaus vaikų rizikos veiksnius, numatančius mokinių skaitymo sunkumus pirmoje ir antroje klasėse. Rezultatai parodė, kad pirmos ir antros klasės mokinių iškodavimą ir skaitymo supratimą geriausiai ikimokykliniame amžiuje numato skirtingi vaiko pažintiniai gebėjimai ir funkcijos: iškodavimo įgūdžius – greitasis vardijimas, trumpalaikė girdimoji atmintis, fonologinis supratimas ir regimosios informacijos apdorojimo greitis; skaitymo supratimą – vaikų kalbiniai gebėjimai (žodynas), greitasis vardijimas ir fonologinis supratimas. Siekiant numatyti būsimus rizikos ir ne rizikos grupių vaikų skaitymo rezultatus 1 ir 2 klasėse vertingiau remtis pedagogų nei tėvų teikiama informacija apie vaikų skaitymo sunkumų rizikos požymius, pastebėtus ikimokykliniame amžiuje. Skaitymo sunkumų riziką rekomenduotina nustatyti jau ikimokykliniame amžiuje pagal pedagogų užpildyto Disleksijos rizikos klausimyno (DRK-P) atskirties įvertį lygų 33 ir daugiau, taip pat būtina atsižvelgti į greitojo objektų ir spalvų vardijimo iverčius, logopedų užpildyto Disleksijos rizikos klausimyno (DRK-L) bendrą įvertį bei į informaciją apie tėvų patirtus sunkumus mokantis skaityti ir rašyti. [lvb.lt]Reikšminiai žodžiai: Skaitymo sunkumų rizika; Ikimokyklinis amžius; Skaitymo įgūdžiai; Risk of reading difficulties; Preschool age; Reading skills.

ENThe aim of this longitudinal study was to determine the risk factors in preschool age, which predict students' reading difficulties in the first and second grades. The results showed that decoding and reading comprehension skills of first- and second-grade students are best predicted by different cognitive abilities and functions at preschool age: decoding skills – by rapid automatized naming, short-term auditory memory, phonological awareness and processing speed of visual information; reading comprehension – by language skills (vocabulary), rapid automatized naming and phonological awareness. In order to predict the future reading results of at-risk and non-at-risk children in grades 1 and 2, it is more valuable to rely on information provided by educators than parents on risk indicators of reading difficulties observed in preschool age. It is recommended to identify the risk of reading difficulties already at preschool age based on the teacher-completed Dyslexia Risk Questionnaire (DRQ-T) cutoff score of 33, also taking into account rapid object and color naming scores, speech therapist-completed Dyslexia Risk Questionnaire (DRQ-S) total score, and information on parental difficulties in learning to read and write. [lvb.lt]

Related Publications:
Fonologinių gebėjimų apibrėžtis, įvertinimas bei sąsajos su skaitymo sutrikimu (disleksija) / Simona Daniutė, Ingrida Staliūnienė. Specialusis ugdymas 2021, Nr. 2 (43), p. 53-79, 81-108.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/91781
Updated:
2022-02-23 21:43:14
Metrics:
Views: 202    Downloads: 68
Export: