LTDisertacija skirta puikybės pasijai literatūroje ištirti. Siekiant tyrimo tikslo – nustatyti universalų, nuo kultūrinių taksonomijų nepriklausantį puikybės modelį, – darbe buvo išanalizuoti keli chronologiškai, aksiologiškai, stilistiškai skirtingų tekstų pluoštai. Puikybės pasijos ieškota Šventojo Rašto ištraukose, Homero epe bei Juozo Tumo-Vaižganto grožinėje kūryboje. Darbe remtasi pasijų semiotikos metodu, įsigilinta į Algirdo Juliaus Greimo ir Jacqueso Fontanille‘io veikalą Pasijų semiotika, pristatytas ir pritaikytas pasijų semiotikos aparatas. Prieita prie išvados, kad puikybės makrosekvencija nėra universali, ji varijuoja, priklausomai nuo pasijos reiškimosi kultūrinės terpės. Vis dėlto išryškintas elementariausias pasijos branduolys: puikybės metu perteklinai aktualizuojami ir transformuojami santykiai su savimi bei santykiai su kitu. Atrodo, kad pasijų ir konkrečiai – puikybės – analizė yra naudinga kultūrologiniu, socialiniu požiūriu ir turėtų būti tęsiama. [lvb.lt]Reikšminiai žodžiai: Pasijų semiotika; Puikybė; Vaižgantas; Antika; Krikščionybė; Semiotics of passions; Pride; Vaižgantas; Antiquity; Christianity.
ENThe study in this thesis concerns a passion of pride in the literature. In order to reach the aim of the thesis (to find a universal model of pride) there were inspected chronologically, axiologically, stylistically different texts: some fragments of Scripture, the stories of Homeric epos and literary heritage of Juozas Tumas-Vaižgantas were studied, trying to find various models of pride in them. The work is based on semiotics of passions, there was presented a work of Algirdas Julius Greimas and Jacques Fontanille The Semiotics of Passions, their observations were sequently used in the thesis and weighted up. It was determined, that the pathemical macrosequence of pride cannot be universal, it varies depending on cultural environment in which pride manifests itself. Still, it was discovered that there is an elemental nucleus of this passion which includes me-relation and other-relation enveloped by excess. It seems that the analysis of passions and specifically pride is useful in the cultural and social perspectives and so should be continued. [lvb.lt]