LTMonografijos tikslas – pristatyti moksleivių problemas ir poreikius ir juos analizuojant atskleisti priežastinius procesus, darančius esminę įtaką moksleivių „iškritimui“ iš bendrojo lavinimo sistemos. Tyrimas atliktas pagal kokybinę tyrimo metodologiją, vaikystės sociologijos perspektyvoje. Tikslinė tiriamoji grupė – vengiantys lankyti mokyklą vaikai. Tyrimo metodai - kokybiniai interviu. Vaikų poreikiai ir problemos, susijusios su vengimu lankyti mokyklą yra individualizuotos, tačiau apibendrintai išskirta: 1) kritinis mokyklos mikroklimato veiksnys, t.y. patyčios besireiškiančios iš pedagogų ir vaikų bendruomenės, kurios turi ryškių prievartos charakteristikų, 2) individualios pagalbos konkrečiam vaikui mokymosi procese trūkumas 3) pastangų vertinimo stoka; 4) kontrolinių, žinių įvertinimo baimė; 5) pagalba tėvams namų ūkiuose arba vaikų darbas už šeimos ribų; 6) bendraamžių įtaka ir kt. Monografijoje pateikta vengiančių lankyti mokyklą vaikų prieraišumo prie šeimos narių ir mokytojų problema, sektino mokykloje mokinio paveikslas, vaikų alternatyvinė veikla, kai jie nenueina į mokyklą, bei į vengimą lankyti mokyklą pažvelgta kaip į vaiko teisės realizavimo problemą. [sutrumpintas autoriaus tekstas]
ENThe aim of the monograph is to present problems and needs of children and perform an analysis to reveal causal processes that lead to the dropping of students from the system of general education. Qualitative research methodology was used in the research. The target sample included children avoiding school attendance. Methods of qualitative interviews were used. Children’s needs and problems related with skipping of classes are individual, however, the following generalisations were made: 1) critical factor of microclimate in school, i.e., jeering by teachers and fellow students with marked characteristics of violence, 2) lack of individual assistance to students in the learning process, 3) insufficient appreciation of efforts, 4) fear of test, 5) assistance to parents in households or child labour outside home, 6) peer pressure, etc. The monograph presents the problem of attachment of such children to family members and teachers, picture of a lead example in school, alternative activities when children skip school. The avoidance of school attendance is viewed as an expression of children’s rights.