LTVaikų atkaklumo atliekant užduotis ir elgesio savireguliacijos ugdymas priešmokykliniame amžiuje yra ypač svarbus, nes šie gebėjimai yra susiję su tolesne vaiko raida, mokymusi bei pasiekimais. Sėkmingas vaikų atkaklumo atliekant užduotis ir elgesio savireguliacijos ugdymas priklauso nuo mokytojų gebėjimų įtraukti vaikus į ugdomąsias veiklas, teikti instrukcijas ir grįžtamąjį ryšį, valdyti klasę bei palaikyti pozityvius santykius su vaikais (Rimm-Kaufman & Hamre, 2010; Kyriakides, Creemers, & Panayiotou, 2018). Kaip mokytojai organizuos ugdymą, priklauso nuo jų saviveiksmingumo (Tschannen-Moran & Hoy, 2001; Shahzad & Naureen, 2017), todėl galima manyti, kad vaikų atkaklumo atliekant užduotis ir elgesio savireguliacijos ugdymas gali būti susijęs su mokytojų saviveiksmingumu. Tyrimo tikslas – nustatyti, kaip priešmokyklinės klasės mokytojų saviveiksmingumas prognozuoja priešmokyklinio amžiaus vaikų atkaklumą atliekant užduotis ir elgesio savireguliaciją, kontroliuojant vaikų sociodemografines charakteristikas ir mokytojų darbo patirtį. Vaikų atkaklumas atliekant užduotis vertintas Mokytojų elgesio strategijų skale (angl. Behavioral Strategy Rating Scale – Teachers’ Form) (Aunola et al., 2000; Zhang et al., 2011). Vaikų savireguliacija vertinta užduoties „Galva-pėdos-keliai-pečiai“ (angl. Head-Toes-Knees-Shoulders task) (McClelland et al., 2007; Ponitz et al., 2008; Ponitz et al., 2009) atlikimu. Priešmokyklinės klasės mokytojų saviveiksmingumui vertinti naudota mokytojų saviveiksmingumo skalės trumpoji versija (angl. Teachers’ Sense of Efficacy Scale – Short Form) (Tschannen-Moran & Hoy, 2001). Tyrimo metu buvo apklausta 18 priešmokyklinio ugdymo mokytojų ir 229 priešmokyklinės klasės mokiniai (116 mergaičių).Rezultatai atskleidė, kad mokytojų saviveiksmingumas prognozuoja priešmokyklinio amžiaus vaikų atkaklumą atliekant užduotis ir elgesio savireguliaciją. Prognozuojant vaikų atkaklumą atliekant užduotis ir elgesio savireguliaciją, išryškėjo vaiko lyties ir tėvų išsilavinimo vaidmuo. Mergaitės atkakliau atliko užduotis ir geriau kontroliavo savo elgesį nei berniukai. Didesnį vaikų atkaklumą atliekant užduotis ir geresnę elgesio savireguliaciją teigiamai prognozavo aukštesnis tėvų išsilavinimas. Vaikų elgesio savireguliaciją prognozavo ir mokytojų darbo patirtis: mažesnė mokytojų darbo patirtis mokykloje prognozavo geresnę vaikų savireguliaciją. Išvada: didesnis priešmokyklinio ugdymo mokytojų saviveiksmingumas prognozuoja didesnį vaikų atkaklumą atliekant užduotis ir geresnę vaikų elgesio savireguliaciją. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojų saviveiksmingumas; Vaikų atkaklumas atliekant užduotis; Vaikų elgesio savireguliacija; Priešmokyklinis ugdymas; Teachers’ self-efficacy; Childrens’ tasks persistence; Childrens’ self-regulation; Pre-primary education.
ENIt has been suggested that the quality of pre-primary education influences children’s learning abilities in a variety of ways. Teachers’ behaviors are among the major factors relating to the quality of the classrooms, and one aspect of them – teachers’ self-efficacy – has been put forward to predict successful development of childrens’ learning and abilities to learn. Given this, it is surprising that relatively few studies have taken pre-primary techers’ self-efficasy into account, and no research on the topic has been conducted in Lithuania. Futhermore, a few studies have analyzed how teachers’ self-efficacy relates to childrens’ learning abilities, such as, tasks persistence and selfregulation. Consequently, the present study analyzed relations between teachers’ self-efficacy, childrens’ task persistence and self-regulation. This study is based on the theory of teachers’ self-efficacy by Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy (2001). The aim of the current study is to determine whether the self-efficacy of Lithuanian pre-primary teachers’ is related to the learning outcomes, in particular, childrens’ tasks persistence and ability to regulate their behavior. Childrens’ tasks persistence was measured using the Behavioral strategy rating scale (teachers’ form) (Aunola et al., 2000; Zhang et al., 2011); the Head-Toes-Knees-Shoulders task (McClelland et al., 2007; Ponitz et al., 2008; Ponitz et al., 2009) was used to measure childrens’ self-regulation. Participants were 18 pre-primary education teachers from six Lithuanian schools and their 229 pre-primary class students (116 [50.7%] girls and 113 [49.3%] boys). Teachers answered questionnaires concerning their self-efficacy towards the whole class and towards each child’s task persistence; school psychologists tested each child on their self-regulation.The statistical analyses of this study comprised of correlation analyses and hierarchical regression analyses.The results supported our expectations about the positive significant relations between teachers’ self-efficacy, childrens’ tasks persistence and self-regulation. That is, the greater teachers’ self-efficacy was, better childrens’ tasks persistence and self-regulation were. The results stayed significant even after controlling for, child gender, parental education, and teachers’ experience. Moreover in particular, gilrs and children of higher educated parents were more likely to have better task persistence and self-regulation. Moreover, surprisingly, it was found that teachers’ work experience predicted childrens’ self-regulation. Taken together, the results have verified that techers’ self-efficacy plays a meaningful role in promoting childrens’ tasks persistence and self-regulation in Lithuanian preschool. Thus, from the practical point of view, in order to facilitate children’s learning in preschool and primary school, one should also pay attention to the ways of strengthening teachers’ self-efficacy. [From the publication]