LTŠis straipsnis buvo inspiruotas 2020 m. pasaulį užklupusios COVID-19 pandemijos ir jai suvaldyti pasirinkto teisinio režimo Lietuvoje, kuris iškėlė daug neatsakytų teisinių ir konstitucinių klausimų. Ši epidemija parodė, kad Lietuva neturi Konstitucija grindžiamų teisinių priemonių tinkamai reaguoti į šią krizinę padėtį, todėl būtina atitinkamai keisti dabar galiojantį teisinį reguliavimą. Šiuo metu Lietuvoje galioja trys skirtingi specialieji teisiniai režimai: nepaprastoji padėtis, įvedama dėl politinių priežasčių, t. y. grėsmės konstitucinei santvarkai ir visuomenės rimčiai; ekstremalioji situacija (padėtis), įvedama visų pirma dėl gamtinių, ekologinių ir techninių priežasčių, bei – karantinas, įvedamas dėl užkrečiamosios ligos epidemijos. Pirmoje straipsnio dalyje analizuojamas konstitucinis nepaprastosios padėties institutas, antrojoje – rašoma apie ekstremaliosios situacijos (padėties) ir karantino teisinius režimus pagal Civilinės saugos ir Užkrečiamųjų ligų įstatymą, o trečia dalis skirta žmogaus teisių ribojimams, įvedus specialiuosius teisinius režimus. Šios analizės metodologinis pjūvis remiasi keturiais specialiojo teisinio režimo elementais: a) jų įvedimo pagrindai, b) jų įvedimo ir valdymo subjektai, c) jų trukmė bei d) jų metu taikomos specialiosios priemonės. Straipsnio pabaigoje pateikiami apibendrinimai ir pasiūlymai Lietuvos įstatymų leidėjui, kaip reikėtų tobulinti dabartinį teisinį reguliavimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Specialusis teisinis režimas; Nepaprastoji padėtis; Ekstremalioji situacija; Karantinas; Žmogaus teisių ribojimas; Special legal regime; State of emergency; Disaster management regime; Quarantine; Restrictions of human rights.
ENThis article was inspired by the global 2020 Covid-19 pandemic and the legal regime chosen in Lithuania to control and manage it, which raised many unanswered legal questions. This epidemic has shown that Lithuania does not have proper legal means to adequately respond to this crisis; therefore, it is necessary to change the current legal regulation accordingly. There are currently three different special legal regimes in Lithuania to cope with various crises in the country: a) a state of emergency, which might be imposed for political reasons, i.e., threats to the constitutional system and the social order, b) a disaster management regime, introduced for natural, ecological, technical and sometimes social reasons, c) a quarantine, introduced under an epidemic of infectious diseases. The first part of the article analyzes the constitutional institute of an emergency, the second part deals with the disaster management regime and quarantine under the Law on Civil Protection and Law on Infectious Diseases, and the third part deals with human rights restrictions after the introduction of special legal regimes. The methodological section of this analysis is based on four common elements of the special legal regimes: a) the grounds of declaration, b) the subjects (official or agency) having power to declare and management it, c) duration, and d) the special measures applied during this duration. At the end of the article, some conclusions are to be presented to the Lithuanian legislator on how to improve the current legal regulation. [From the publication]