LTMinėdami Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, atsigręžiame į Nepriklausomybės iškovojimo ir tvirtinimo laikus, kai šalyje sunkiai, tačiau kryptingai buvo kuriama bei plėtojama nacionalinė ekonomika ir kultūra. Daugelyje ekonomikos šakų viską teko pradėti nuo nulio. Klaipėdos uosto veikla, tautinio jūrų prekybos laivyno steigimo reikalai pradžioje buvo labai komplikuoti dėl politinių aplinkybių ir kvalifikuotų nacionalinių kadrų stokos. Antrajame Nepriklausomos Lietuvos dešimtmetyje ir šiose srityse pastebimas žymus proveržis, išvedęs Lietuvą į jūrinių valstybių gretas. Svarbus suverenios jūrinės valstybės požymis - karo laivynas. Lietuvos karo laivynas buvo įkurtas 1935 m. rugpjūčio 1 d., kai jo vėliava suplevėsavo ant mokomojo laivo "Prezidentas Smetona" stiebo. Jis buvo vienintelis Lietuvos karo laivas iki pat Nepriklausomybės praradimo 1940 m. Koviniu atžvilgiu "Prezidentas Smetona" nebuvo galingas ginklas, tačiau sunku pervertinti laivo reikšmę "įjūrinant" Lietuvos visuomenę, rengiant profesionalius jūreivius. Šiame leidinyje pabandyta kaleidoskopiškai pateikti neskelbtus ir mažai žinomus tekstus apie karo laivą ir jo įgulą bei nuotraukas iš Lietuvos jūrų muziejaus archyvo ir privačių rinkinių. Moksliniai laivo istorijos tyrimai jau atlikti, o čia skelbiamoje medžiagoje galime surasti įvairių vertinimų, liudijimų ir požiūrių į karo laivo "Prezidentas Smetona" istoriją, veiklą ir kasdienybę nuo jo nupirkimo 1927 m. iki 1940 m. liepos mėn., kai laivą, jau pavadintą "Pirmūnu", Šventojoje užgrobė sovietinė NKVD pasienio kariuomenė. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: 20 amžius; Laivai; Jūreivystė; Jūreiviai; Baltijos jūra; Biografijos; Istoriniai šaltiniai; The Lithuanian XX c. history; Ships; The Seafaring; Sailors; The Baltic sea; Biografies; Historical sources.