LTIstoriografiniuose šaltiniuose kultūros ir meno istorikas, lietuvių išeivis Prancūzijoje Jurgis Baltrušaitis jaunesnysis (1903–1988) yra įvardijamas kaip viduramžių meno, deformuotų perspektyvų tyrinėtojas, neįprastų optinių reiškinių analizės pradininkas. Savo tyrimus perspektyvos tematika Baltrušaitis išdėstė keturių darbų cikle, kuriame jis gilinosi į minties ir vaizdų formas bei deformacijas. Sudėtingai perspektyvos istorijai ir jos metamorfozėms Baltrušaičio raštuose atskleisti verta pasitelkti jo paties gausiai cituojamus autorius (prancūzų vienuolius, mokslininkus Mariną Mersenne’ą, Emmanuelį Maignaną, Jeaną-François Niceroną, filosofą René Descartes’ą) bei aptarti kontekstinių teoretikų įnašą į perspektyvos istoriją. Visus šiuos tyrėjus vienija jų interesų laukas: tai optikos, ypač perspektyvos ir anamorfozių, tyrimai, prisidėję prie jų kurtų filosofijos ir kultūros reprezentacijų sistemų. Su optikos sritimi susiję įvaizdžiai šiems mokslininkams leido nagrinėti filosofines, kultūrines, menotyrines problemas. Todėl, nužymint svarbiausias Baltrušaičio idėjas, verta pristatyti įvairius jo tyrinėtos perspektyvos profilius bei su šiais tyrimais susijusių asmenybių indėlį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Anamorfozė; Iliuzija; Jurgis Baltrušaitis; Minimų ordinas; Niceronas; Perspektyva; Rene Descartes; Veidrodiniai mechanizmai; Anamorphosis; Illusion; Jurgis Baltrušaitis; Miror mechanisms; Niceron; Order of Minimes; Perspective; Rene Descartes.
ENThe Lithuanian emigre in France Jurgis Baltrušaitis Jr. (1903–1988), a cultural and art historian, was a researcher of Medieval art and of distorted perspectives, and a pioneer of unusual optical phenomena. His research on perspective is set out in a series of four books, in which he goes deeply into the forms and distortions of the mind and per ception. To show the complex history and metamorphoses of perspective in his work, we should consider his cited authors (French friars, the scientists Marin Mersenne, Emmanuel Maignan and Jean-François Nicer on, and the philosopher René Descartes) and discuss their contribut ion to the history of perspective. All these researchers are united in their interest: research into optics, especially perspective and anamorphosis, which contributed to their systems of philosophic al and cultural representation. Images of optics allowed them to analyse questions of philosophy, culture and art history. The art historian Dalia Aleksandravičiūtė presents Baltrušaitis’ research on different angles of perspective, and the main influences on his research, which formed his most important ideas. [From the publication]