LTStraipsnyje Sigito Gedos poezija analizuojama patirties ir kalbos sąlyčių aspektu. Ryškinamas poetinio pasaulio daugiaklodiškumas, skirtingų kalbos programų derinimas. Pabrėžiama pirmojo kūrybos laikotarpio (Pėdos, Strazdas) svarba. Tolesnis poetinis kelias šakojosi derinant intuityvias pagavas ir sąmoningą savo pastangų reflektavimą, gilinantis į pasaulio kultūrą, ypač senąją, ir intensyviai domintis lietuvių tautosaka, mitu, tautodailės meistrais, ypač Lionginu Šepka. Bandoma apibūdinti vidinę raidą, susijusią ir su patirties kitimais, ir su išorinėmis aplinkybėmis. Kalba straipsnyje remiamasi, kaip patiriama, bet kartu kalba suvokiama ir kaip patirties instrumentas. Kalbinė vaizduotė tiriama kaip unikalus šio poeto bruožas, nulemiantis ir lyrinės kūrybos vientisumą. Darbe siekiama atskleisti Gedos poetinės patirties lauką, stiprų kalbos jutimiškumą, apimantį skirtingus, dažnai ir poliariškus sąmonės registrus. Bandoma bent punktyriškai pažymėti pagrindinius poetinio kelio etapus, slinktis. Orientuojamasi į literatūros fenomenologiją, į kūrybos ontologiją, teigiančią patirties, kalbos, kūrybos tarpusavio sąryšingumą. Gedos atveju - ir neišvengiamą prieštaringumą. Kaip ir kiekvienas didelis poetas jis nevengė rizikos, jos gal net troško, provokavo; poetinėse programose pastebima ir užgaidos, įgeidžio, įnorio, aikštijimosi pėdsakų. Ir viena, ir kita rodo ne tik sąmonės ir kalbos sąryšingumą, bet ir neišvengiamą konfliktiškumą. Rizika susijusi su sėkmėmis, užgaidos dažniau rodo seklumas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Sigitas Geda; Patirtis; Lyrika; Kalba; Sąmonė; Literatūros fenomenologija; Vaizduotė; Pirmapradis; Jutiminis; Poetinės slinktys; Sigitas Geda; Experience; Lyrics; Language; Phenomenology of literature; Imagination; Primordial; Sensual; Poetic slip.
ENThis article analyzes the poetry of Sigitas Geda according to the aspects of language and experience, emphasizes the multi-layered poetic world and the adjustment of different language programs. The first period of poet’s creation (“Feet”, “Thrush”) is given special attention. In later creative work the poet is mingling intuitive sensations and conscious reflection of his own endeavors by going deep into ancient world culture and by showing intense interest in Lithuanian folklore, myth, folk art, and particularly Lionginas Šepka. [From the publication]