LTŠiuolaikiniame žinių ir transformacijos pasaulyje kinta ir sudėtingėja veikla, pareikalaudama vis naujų kompetencijų. Įmonės gyvuoja konkurencinėmis sąlygomis. Ir tik tos įmonės sugebės išlikti konkurencingose rinkose, kurios gebės išpildyti joms keliamus reikalavimus, kurios gebės neatsilikti nuo žinių visuomenės ir technologijų kaitos, o tai reiškia, kurios turės darbuotojus su tam tikromis savybėmis ir kompetencijų rinkiniu. Todėl šiame kontekste labai svarbus tampa ekonominis švietimas, konkurencingų kompetencijų iškilimas. Šalia specialiųjų gebėjimų konkrečiai darbo vietai, didelę prasmę įgauna bendrosios kompetencijos. Bendrųjų kompetencijų tarpe verslumo kompetencijos skatinimas ir puoselėjimas, naujų sąsajų su verslumo kompetencija atradimas ir įprasminimas, siekiant verslumo kompetencijų lavinimo, užimtumo didinimo ir ekonomikos plėtros, tampa aktualiu mokslinių tyrimų objektu. Verslumas reikalauja imtis atsakomybės už savo sprendimus, pasverti riziką, įvardinti strategines vizijas, apsibrėžti tikslus ir jų siekti suburiant žmones bendrai veiklai, o tai reiškia padeda įsidarbinti ar įsitvirtinti konkrečioje darbo vietoje. Tačiau, nors ir verslumo kompetencija traktuojama kaip vienas įsidarbinamumo kriterijų, šio reiškinio ištirtumo vis dar pasigendama moksliniuose tyrinėjimuose. Tyrimo klausimas yra toks: „Kokios verslumo kompetencijos yra svarbios įsidarbinamumui?“ Tyrimo objektas yra verslumo kompetencijos turinys. Tyrimo tikslas yra identifikuoti verslumo kompetencijas verslumo kompetencijų svarbą ir raišką įsidarbinamumui.Straipsnio autorė naudoja kiekybinio tyrimo dizainą. Tyrime dalyvavo 100 darbdavių ar jų atstovų ir 100 ketinančių darbintis asmenų. Tyrimo dalyvių amžius visoje imtyje svyruoja nuo 17 iki 50 ir daugiau. Respondentų grupės - darbdaviai - tyrimo dalyvių amžius svyravo nuo 27-29 (10%) iki 50 ir daugiau metų (8%). 30-34 metų respondentai sudarė didžiąją dalį tyrimo dalyvių - 37 %. Kitos respondentų grupės - ketinančių darbintis - dalyvių amžius daugiau buvo orientuotas į jaunus, ieškančius darbo žmones, todėl didžioji dauguma ketinančių darbintis priklausė amžiaus grupei nuo 17 iki 24 (42%) metų. Tyrime dalyvavo tiek vyrai, tiek moterys. Didesnę dalį tyrimo dalyvių sudarė moteriškos lyties atstovės. Darbdavių tarpe moterys sudarė 62 %, o ketinančių darbintis tarpe - 77 %. Vyrai sudarė 38 % darbdavių tarpe, o 33% ketinančių darbintis tarpe. Duomenų rinkimui buvo taikyta anketinė apklausa, o duomenų analizei - kiekybinė aprašomoji statistika ir faktorinė analizė. Faktūrinė analizė buvo taikoma siekiant nustatyti klausimyno faktorių skaičių ir į faktorius įeinančius kintamuosius. Cronbach Alpha buvo naudojama matuoti vidinei skalių konsistencijai, vidurkių palyginimas buvo atliekamas naudojant Stjudento t-test kriterijų. Tyrimo rezultatai leido patvirtinti teorinės analizės metu identifikuotas ir empiriškai validuotas verslumo kompetencijas, kurios visos yra svarbios įsidarbinimui, jų tarpe pabrėžiant svarbesnes ir mažiau svarbias kompetencijas. Vertinant kompetencijų svarbą įsidarbinamumui darbdavių ir ketinančių darbintis nuomonės sutapo. Svarbesnėmis kompetencijomis jie išskyrė orientacijos į klientą, atsakomybės, nuolatinio mokymosi, kokybės valdymo, informacijos paieškos, analitinio mąstymo ir problemų sprendimo kompetencijas.Mažiau svarbiomis darbdaviai ir ketinantys darbintis asmenys laikė įtikinimo, rizikos valdymo, lankstumo bei inovatyvumo kompetencijas. Vertinant kompetencijų raišką įsidarbinime ir jų išvystymo lygį darbdavių ir ketinančių darbintis nuomonės daugeliu atveju prasilenkė. Daugelį verslumo kompetencijų darbdaviai vertino silpniau nei patys darbuotojai save įsivertino. Tai, kas darbdaviams yra svarbu: informacijos paieška, kokybės valdymas, inovatyvumas, savarankiškas veikimas, pas ketinančius darbintis asmenis yra gana menkai išvystyta. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Anketinė apklausa; Darbdavių vertinimu; Raiška; Svarba; Verslumo kompetencija; Assessment by employers; Entrepreneurial competence; Expression; Importance; Questionnaire.
ENIn today's world of knowledge and transformations, job activities are changing and getting more complex, new competencies are being required. Companies survive under competitive conditions. And only these companies will survive in the competitive markets, which will be able to meet requirements, risen for them, which will keep up with the knowledge of society’s and technological change, and, herewith, will have the employees with the set of certain qualities and competencies. Therefore, in this context, economic education, as well as the rise of competing powers becomes very important. Entrepreneurship requires taking the responsibilities for own decisions, weighting the risks, identifying strategic visions, defining goals and achieving them by bringing people to cooperation, what, in conjunction, means contribution for being employed or establishing oneselves in a particular workplace. The focus in this article is on entrepreneurial competences which are important for employability. Research question - Which entrepreneurial competencies are important for employability? Research aim is to highlight the importance and expression of entrepreneurial competences for employability. A total of hundred employers and hundreds of willing to be employed participated in the research. For data collection quantitative survey was used. The quantitative data were analyzed by applying: descriptive statistics, factor analysis. Cronbach alpha was applied to measure internal consistency (0.727-0.909), compare mean analysis using student's t-test criteria was used to compare results between groups.Research results showed that in assessing the importance of employability competencies, opinions of employers and of those, who are willing to be employed, concurred. The competencies (called as ‘important) were distinguished as following: customer orientation, responsibility, continual learning, quality management, information seeking, analytical thinking and problem solving. The less important competencies were distinguished as following: persuasion, risk management, flexibility and innovation competencies. In evaluating the expression of competencies in employability and their level of development, opinions of employers and willing to be employed ones in many cases differed. Many entrepreneurial competencies by employers were evaluated weaker than by the ones, willing to be employed. Information seeking, quality management, innovation, self-confidence were emphasized as being the most important by the employers, but were poorly developed by the ones, willing to be employed. [From the publication]