"Logos" ir siela Hėrakleito filosofijoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Logos" ir siela Hėrakleito filosofijoje
Alternative Title:
"Logos" and soul in the philosophy of Heraclitus
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2012, 70, p. 8-25
Summary / Abstract:

LTHėrakleito „Logos“ koncepcijos tyrimas paremtas Jono evangelijoje suformuluota Kristaus, kaip „Logos“, samprata. Hėrakleito „Logos“ yra kartu ir amžinas kosmoso dėsnis, kuris valdo materijos elementų kaitą, jų nuolatinį perėjimą iš vienos būsenos į kitą, priklausomai nuo to, kiek joje yra ugnies / šviesos, oro, vandens ir žemės. Žmogaus siela, išeidama iš viršuje esančios ugnies, prisisotinusi drėgmės ir žemės, tampa kūnu, tačiau atpažindama savyje ir kosmose tą patį „Logos“, vis sausėdama, vėl gali pakilti švieson. Žmogus, siekdamas iš naujo pakilti į šviesą, protu turi ieškoti „Logos“ savyje – atpažinti save patį. Jono evangelijos „Logos“, kuris yra Dievas, o ne vien kosmosas kaip interpretuoja Hėrakleitas, veda žmogų į išganymą. Tuo tarpu Hėrakleito siela išnyksta amžinoje ugnyje, kurios dėka viskas kinta. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Logos; Herakleitas (Heraklitas; Heraclitus); Siela; Šv. Jonas; Logos; Heraclitus; Soul; St. John.

ENStarting point of the investigation in the Heraclitus’ category or "logos" has been the conception of Christ as "logos" in the gospel of John. The "logos" of Heraclitus at the same time is the word of the philosopher and the eternal law of the cosmos, by which the change or the elements of matter is governed, in their constant transition from one to another, i.e. from fire to air, to water and finally to earth, according to their content of fire. The soul of man, beginning in the light of the high, becomes body by filling up with moisture and earth, but it can recognize the glimpse of "logos" in itself by the help of the nous and then, by drying up, to elevate to the light again. For Heraclitus this process of up and down of the soul remains purely material whereas "god" is a monistic concept of harmony. John’s understanding of "Logos" as God is personal, and, through identification with the logos in Christ, it leads man salvation and being "sons of God". Thus a materialist conception of "logos" stands before a soteriological one. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Herakleitas ir Hipokratas: elementų paradigma / Jonas Čiurlionis. Problemos. 2021, t. 100, p. 50-61.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/89955
Updated:
2020-12-03 17:48:36
Metrics:
Views: 60    Downloads: 6
Export: