LTViena svarbiausių priežasčių, skatinančių mokytis, yra savigarba. Motyvas gerai mokytis, nusakomas žodžiais „patiksiu mokytojams, tėvams ir/ar draugams“, taip pat susijęs su savigarba. Pasak G. Petty, net ir tie mokiniai, kurie nemėgsta mokytis, stengiasi neatsilikti nuo bendraklasių, kad būtų pripažinti draugų, mokytojų ir tėvų. Ypatingo efekto sulaukiama su(si)formavus veiksnius, skatinančius orumo, pasididžiavimo savimi, savigarbos augimą. Labai svarbu sumodeliuoti tinkamas aplinkybes, kurti sėkmės išgyvenimo situacijas, kad mokiniui būtų svarbu ir naudinga daryti tai, kas privalu, kad jis pats save nuteiktų tokiam elgesiui, kokio iš jo laukia, tikisi aplinka. Kiekvienam, neatsižvelgiant į tai, kokio amžiaus jis būtų, ypač svarbu būti pastebėtam ir priimtam tokiam, koks jis yra. Tik tada mokiniai norės daug sužinoti ir suprasti, jie jausis patogiai fiziškai, bus saugūs psichologiškai, bus pripažinti, jausis esą reikalingi. Mokytojas pagal galimybes turi sudaryti sąlygas patenkinti vaiko poreikius ir žinoti, kaip jie patenkinami: vaikas, kuris jaučiasi menkavertis arba kurio nepriima bendraamžiai, bus linkęs blogiau mokytis, nes nebus patenkinti pagrindiniai jo poreikiai. Antra vertus, tas mokinys, kuris jaučia, kad yra gerbiamas, reikšmingas, įvertintas, bus labiau linkęs mokytis negu tas, kuris jaučiasi atstumtas, ignoruojamas ar nesuprastas. Aplinką, skatinančią mokinio savigarbos formavimąsi, mokytojai gali sukurti įvairiomis priemonėmis: sėkmės išgyvenimu, pasitenkinimu, susidomėjimu mokymosi veikla ir rezultatais, veiklos rūšių įvairove, ugdymo turiniu, dvasiniais ugdymo veikėjų ryšiais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Darbo stilius; Mokymo metodai; Mokymo metodas; Paauglys; Savigarba; Savivertė; Self-esteem; Teaching methods; Teenager; Working style.
ENOne of the most important reasons influencing the motivation of learning to learn, especially for teenagers, is a self-esteem. Positive learning results for teenagers reveal capable skills when someone close to the teenager respects and values them as a person. Self-assessment levels by teenagers correlate with their motivation to learn, which is why a positive assessment of a child’s learning interest is an important factor. This paper attempts to show the factors influencing the successful formation of teenage self-esteem and the role educators have in the formation process. Teenage self-esteem depends, in part, on a teacher’s working style and teaching methods. Teenage self-assessment during the learning process is evident, changing and developing. The teacher is an active and important agent in this self-assessment process, communicating with a child as he or she evaluates progress and influences initiatives. [From the publication]