The Paradigm shift in education at the intersection of the 20th and 21st centuries - the essential feature of current education in Lithuania

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Paradigm shift in education at the intersection of the 20th and 21st centuries - the essential feature of current education in Lithuania
Alternative Title:
Ugdymo paradigmų kaita XX–XXI amžių sandūroje - esminis dabartinio ugdymo Lietuvoje bruožas
In the Book:
Contemporary education contexts / compiler L. Jašinauskas. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2013. P. 26-39
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama Lietuvoje vykdoma švietimo reforma, pradėta kurti XX a. devintojo dešimtmečio pabaigoje, o sistemine tapusi atkūrus Lietuvos valstybę 1990 m., pagrindžiama, kad švietimo dokumentų lygmeniu numatytas kardinalus ugdymo paradigmų virsmas: klasikinė ugdymo paradigma keičiama laisvojo ugdymo humanistine paradigma. Teigiama, kad tokia ugdymo paradigmų kaita yra pagrindinis dabartinio ugdymo iššūkis ir ryškėjantis bruožas. Iššūkių, kuriuos kelia dokumentų lygmeniu numatyta ugdymo paradigmų kaita, ir ugdymo realybės keitimo siekis yra tyrimo problemos pagrindas. Pasirinktas tyrimo objektas – Lietuvos švietimo reformos įtvirtinama ugdymo paradigmų kaita kaip svarbiausias šiuolaikinio ugdymo bruožas. Tyrimo tikslas – aktualinti XX–XXI amžių sandūroje vykdomos Lietuvos švietimo reformos įtvirtinamą ugdymo paradigmų kaitą kaip svarbiausią ugdymo bruožą. Atlikus mokslinės literatūros, dokumentinių šaltinių analizę, pateikiamos tokios išvados. XX a. devintąjį dešimtmetį, kada klostantis istorinėms aplinkybėms atsiranda galimybė atkurti nepriklausomą Lietuvos valstybę, imamasi kurti ir savarankiško Lietuvos švietimo modelį. 1988 m. gruodžio 8 d. paskelbiama Lietuvos TSR vidurinės bendrojo lavinimo mokyklos koncepcija iškelia paradigmiškai naują humanizmo idėjomis paremtą mokyklos uždavinį – atsigręžti į žmogų kaip absoliučią vertybę: puoselėti jo fizinę ir psichinę prigimtį, sudaryti sąlygas atsiskleisti jo individualybei, pažadinti siekį per saviauklą ir savikūrą tapti asmenybe.Kardinalų ugdymo paradigmų virsmą lėmė ideologinių paradigmų virsmas: 1990 m. atkuriama Lietuvos valstybė, deklaruojama, kad ji bus kuriama demokratinė, todėl iškeliamas ugdymo tikslas – ugdyti žmogų laisvei, savarankiškumui, demokratijai. Asmuo – absoliuti vertybė, jo prigimtis puoselėjama, jam padedama atskleisti bendrąsias vertybes ir grįsti jomis savo gyvenimą, ugdomas kritiškai mąstantis, savarankiškai veikiantis, atsakingai sprendžiantis Lietuvos valstybės pilietis. Lietuvoje vykdoma švietimo reforma, pradėta XX a. devintojo dešimtmečio pabaigoje, sistemine tapusi atkūrus Lietuvos valstybę 1990 m., yra paremta kardinaliu ugdymo paradigmų virsmu: klasikinė ugdymo paradigma keičiama humanistine laisvojo ugdymo paradigma. Tokia ugdymo paradigmų kaita yra dabartinio laikotarpio Lietuvos švietimo įtvirtinamo ugdymo esminis bruožas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Edukacinė reforma; Humanistinis ugdymas; Klasikinė ugdymo paradigma; Laisvoji ugdymo paradigms; Laisvojo ugdymo paradigma; Švietimo reforma; Classical education paradigm; Education reform; Free education paradigm; Humanistic education.

ENThe article discusses the education reform being implemented in Lithuania, modelling of which started in the 1980s and which became system-wide after the restoration of the Lithuanian state in 1990. The fundamental paradigm shift in education that is taking place is validated: the paradigm of classical education is replaced with the humanistic paradigm of free education. It is argued that such a paradigm shift in education is the main feature of the current education. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/89731
Updated:
2021-02-02 19:08:44
Metrics:
Views: 44
Export: