Hanso Jono socialinė etika: atsakomybės principas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Hanso Jono socialinė etika: atsakomybės principas
Alternative Title:
Social ethics of Hans Jonas: the responsibility principle
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2010, 62, p. 65-72
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama Hanso Jono atsakomybės etika, kurią autorius apibūdina kaip etikos apmatus technologinei civilizacijai. Atsakomybės etika yra sintetinis derinys, jungiantis filosofinius, teologinius, mokslinius ir metafizinius aspektus. Naujosios etikos pagrindinis motyvas yra egzistencinis, jis apibrėžtas ontiniu principu – žmonija turi būti. Šiuolaikinė civilizacija, paženklinta technologiniu sindromu, atskleidžia homo faber viešpatavimą išoriniam objektui ir jo triumfą vidinei homo sapiens struktūrai. Gamintojo įsikišimas į žmogaus prigimtį iškreipia žmogiškosios laisvės principą, ir moralė praranda universalumą bei autonomiškumą. Technologijų progresas panaikina gamtos, kaip vertybės sampratą, iššaukia moralinį nihilizmą ir etinį vakuumą. Šie faktoriai paskatino Joną naujojoje etikoje pirmuoju principu pasirinkti atsakomybę ir jos objektui priskirti ne tik patį žmogų, bet ir jo santykį su mokslu, technika ir gamta. Analizuodamas mokslo ir moralės santykį, jis teigė, jog už įdiegtų mokslinių rezultatų pasekmes mokslininkas turi prisiimti asmeninę atsakomybę. Naujoji etika, Jono teigimu, nebėra mokslas apie dorovę, ji yra į ateitį žmogaus gyvenimą integruojantis faktorius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Hansas Jonas; Civilizacija; Etika; Būtis; Atsakomybė; Hansas Jonas; Civilization; Ethics; Being; Responsibility.

ENArticle discusses the ethics of responsibility by Hans Jonas which is characterized by the author as a draft for the ethics of technological civilization. The responsibility ethics is supposed to be a synthesis of philosophy, theology, science and metaphysics. The slogan – Humankind has to survive! – is its imperative. Contemporary civilization, marked by the syndrome of technology, grants the mastery for homo faber. He is free of manipulating with external objects as well as with the inside structure of homo sapiens. The interference of homo faber into human nature deprives morality off its universality and autonomy. Progress of technology devaluates nature and causes nihilism and vacuum in place of morality. These factors urged Jonas to choose responsibility as the first principle of new ethics; responsibility which encompass not only human beings but also science, technology, and nature. He underlined the personal moral responsibility of scientist for the practical implementation of his discoveries and inventions. According to Jonas, the new ethics is not a science of morality; it is an instruction of giving future to humankind. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Etika ir begalybė: pokalbiai su Philippéu Nemo / Emmanuel Lévinas. Vilnius : Baltos lankos, 1994. 135 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/89485
Updated:
2020-11-19 15:06:52
Metrics:
Views: 24    Downloads: 3
Export: