LTStraipsnyje atsakoma į klausimą: „Koks yra tėvų ir pedagogų požiūris į šeimos ir pradinės mokyklos bendradarbiavimą?” Tyrimo tikslas - atskleisti tėvų ir pedagogų požiūrį į šeimos ir pradinės mokyklos bendradarbiavimą. Tyrimo rezultatai atskleidė: pradinių klasių mokytojai per mažai kreipia dėmesio į mokinių šeimų pažinimą ir domisi tik socialiniu šeimos pažinimo aspektu; tėvams mokykloje svarbiausia yra mokomųjų dalykų rezultatai, o antroje vietoje yra vaikų dvasiniai poreikiai bei jų savijauta mokykloje; šeimos bendradarbiavimo su tėvais pobūdį tėvai ir mokytojai apibūdina kaip nekonfliktinį arba formalų; dauguma tėvų save vertina kaip mokyklos partnerius; mokytojai traktuoja save pagalbininkais vaikų ugdyme; populiariausia darbo forma su šeima yra tėvų susirinkimai ir bendros šventės, renginiai, išvykos; tėvų teigimu, sėkmingam tėvų ir mokytojų bendradarbiavimui trukdo mokytojų organizacinių gabumų trūkumas ir šeimos galimybių neįvertinimas, o mokytojai mano, jog esminė bendradarbiavimo kliūtis yra neigiamas tėvų požiūris į mokyklą ir šeimos galimybių neįvertinimas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendradarbiavimas; Pradinė mokykla; Šeima; Collaboration; Cooperation; Family; Primary school.
ENThe problem of the research. What is parents1 and teachers' attitude towards the collaboration between the family and the primary school? The aim of the research. To reveal parents' and teachers' attitude towards the collaboration between the family and the primary school. The object of the research. Collaboration between the family and the primary school. The data collection method: written survey by using standard questionnaires with closed-ended questions. The answers were analyzed using the methods of descriptive and mathematical statistics. The results of research revealed the following aspects: primary school teachers pay too little attention in order to know the pupils' families and they consider that microclimate within die family and values cherished in a family are not very important; teachers are interested in learning about the family from the social point of view only; parents consider that only the evaluations of the subjects learnt at school are important, while their child's spiritual needs and their experiences at school seem to be in the second place; teachers declare that they care more about pupils’ spiritual needs, and the marks are on the second place; the majority of parents consider themselves to be the partners of the school; from the teacher's and parent's responses that the most popular forms of work with the family are parents' meetings and common holidays, and trips; according to parents' responses, it is extremely unpopular to visit their pupils' families, while one third of die teachers state that they visit their pupils families; in parents' opinion, teachers lack of management skills and it is the main obstacle to collaboration between parents and teachers, while the teachers say that this is due to parents' negative attitude towards school and the underestimation of the family possibilities. [From the publication]