LTGyvensena ir požiūris į savo sveikatą dažniausiai susiformuoja paauglystėje, o kad sveika gyvensena kiekvienam visuomenės nariui taptų įpročiu, būtina formuoti sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetenciją. Straipsnyje analizuojami kai kurie mokinių sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetencijos ugdymo bendrojo lavinimo mokykloje aspektai. Tyrimu siekta išsiaiškinti mokinių nuomonę apie veiksnius, turinčius įtakos jų gyvenimo būdui, atskleisti mokinių sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetencijos ugdymo per skirtingų dalykų pamokas galimybes ir apžvelgti sveikatos ugdymo programos temų integravimą į bendrojo lavinimo ugdymo turinį. Tyrimas atliktas 2003-2006 m. įvairiose Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose. Iš viso tyrime dalyvavo 1276 mokiniai, ši imtis reprezentatyvi. Taikytas anketinės apklausos metodas. V-VIII klasių mokinių nuomone, pagrindiniai veiksniai, darantys įtaką jų gyvensenai yra tėvai, šeimos gyvenimo būdas. Prie mokinių sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetencijos ugdymo daugiausia prisideda gamtamokslinio ugdymo dalykai, technologijos, kūno kultūra. Dažniausiai mokiniai nagrinėja sveikos mitybos, bendravimo, narkotikų vartojimo ir rūkymo prevencijos temas. Įgyvendinant sveikatos ugdymo programą mokyklose, siūloma rinktis mišrų jos realizavimo modelį ir paskirti koordinatorių, kuris būtų atsakingas už dėstomų sveikatos ugdymo temų dermę atskiruose mokomuosiuose dalykuose. Reikšminiai žodžiai: Sveikatos saugojimo kompetencija; Sveikatos ugdymo temos; Bendrojo lavinimo dalykai.
ENThe aim of this work was to investigate peculiarities of the life style of younger teenagers, main factors influencing their life style, and integration of the content of health promotion into educational system. This paper deals with education of 5th –8 th form school learners in the field of health promotion. The analysis of health promotion in lessons of different subjects taught in secondary schools is presented. The research was conducted in 2003–2006 in various secondary schools all over Lithuania. The method of anonymous questionnaire was applied. The research involved school learners of 5th, 6th, 7th and 8th forms: 545 boys and 731 girls. The total sample of school learners involved in the research was 1276. According to the opinion of teenagers, their life style is mostly influenced by the life style of their parents and family. The biggest attention to the health promotion is paid during lessons of natural sciences, physical culture and technologies. Most frequently school learners study problems of healthy nourishment, communication and interaction, drug and smoking prevention. More than a third of the respondents indicated absence of issues related to the mental health, stress management, sexual compulsion and tooth care. More than half of the school learners indicated lack of discussions related with prevention of heart diseases, cancer, and allergies. Most frequently, health promotion–related problems are integrated into all disciplines thought at school.Applying this model, teachers of all subjects are responsible for implementation of the programme and school learners can promptly get answers to relevant questions. However, the main imperfection of this method is difficulties in co-ordination of the programme implementation. There frequently occur cases when the same topic (e.g., healthy nourishment) is analysed during the lessons of several subjects (e. g., biology, technology, foreign language), whereas some important problems, requiring special knowledge of a teacher (e. g., stress management, sexual education) are usually neglected. Successful implementation of the health promotion programme can be achieved employing an integrated educational model and a specially appointed person can administer co-ordination of teachers of different study subjects. Keywords: 5 th –8 th form school learners, health education, health competency.