LTVienas iš aktualių švietimo reformos aspektų - specialiųjų pedagogų profesinis rengimas. Ilgą laiką specialiųjų pedagogų profesinio renginio modelis tenkino valstybės interesus ir buvo vykdomas centralizuotai. Po 1990 m. Lietuvos nepriklausomybės atgavimo prasidėjusi švietimo reformos orientacija į rinkos ekonomikos poreikių tenkinimą sąlygojo naujų specialiųjų pedagogų profesinio rengimo modelius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Specialieji pedagogai; Profesinis rengimas; Profesinio rengimo turinys; Kvalifikacija.
ENOne of the main issues of the education reform in Lithuania is the vocational training of special educators. Before the restoration of independence in Lithuania in 1990, a centralized training system of special educators prevailed and was influenced by the Soviet political ideas of Marxism-Leninism. The vocational training reform of special educators going on since 1990 meets the needs of our society. . The vocational training reform of special educators has developed into two trends: university (research - theoretical) and vocational (practical). The content of the vocational training of special educators has experienced the influence of psycho-educational and socio-educational attitudes towards the handicap.