LTRequiem - gedulingos mišios už mirusiuosius, pavadintos pagal pirmąjį teksto žodį. Tikrojo šio žanro pavadinimo Missa pro defunctis XIX a. Lietuvos bažnytinių kapelų muzikiniuose rankraščiuose neaptinkama; dažniausiai gedulingos mišios juose buvo vadinamos Missa de Requiem. Didžioji dalis XIX a. Vilniaus katedrai priklausiusių Requiem rankraščių saugomi Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių bibliotekos Rankraščių skyriuje (LMAVB RS) ir Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Retų knygų ir rankraščių skaitykloje (LNMMB RRS). Esamu metu rasta 16 XIX a. Vilniaus katedros kapelos repertuare buvusių Requiem nuorašų, iš kurių 8 - užsienio šalių, 3 - lenkų kilmės ir vietinių kūrėjų kompozicijos, o 5 kūrinių partijų rinkiniai - anoniminiai. Šioje publikacijoje plačiau aptariami su Vilniaus katedra tiesiogiai susijusių vietinių lenkų kilmės kompozitorių Florjano (?) Bobrowskio (?1779-1846?) ir Bogusławo (?) Zgirskio (gimimo ir mirties datos nežinomos) Requiem ir išlikę jų rankraščiai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: F. (?) Bobrowski; F. (?) Zgirski; Rankraščiai; Requiem; Vilniaus katedra; 19 amžius; F. (?) Bobrowski; F. (?) Zgirski; Manuscripts; Requiem; 19th century; Vilnius Cathedral.
ENThe 19th century ecclesiastical music in Lithuania reflected general cultural trends. It was greatly influenced by both European traditions and the local music-making traditions. In the mid-19th century, the idea of recovering the authentic church music style, spreading in Western European churches, the Cecilian movement for church music reform, and the Renaissance of Gregorian Chant reached Lithuania. However, the changes in the 19th century ecclesiastical mourning repertoire was not intense until the end of the century, and the efforts of its renovation were more individual than universal. For the general development of ecclesiastical music, church choir leaders were very important: they sought to develop professionalism, cared about performances, bought or transcribed sheet music, adjusted different works of music to the composition of their choirs, and encouraged local composers to write new compositions. The majority of the manuscripts that previously belonged to Vilnius Cathedral are currently stored in the Manuscripts Department of the Wróblewski Library of the Lithuanian Academy of Sciences and in the Rare Books and Manuscripts Reading Room of the Martynas Mažvydas National Library of Lithuania. A part of the documents are copies of the same compositions, apparently done at different times: in some cases, several copies of the parts for the same voice or instrument were found transcribed on different sorts of paper; next to some parts, different dates of transcription were indicated. Until now, 16 Requiem Masses that belonged to the Vilnius Cathedral Choir have been found, including eight from foreign countries, three written by Polish descent and local composers, and five anonymous ones. [From the publication]