LTStraipsnyje pagrindžiamas jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų socialinio statuso ir socialinio pažinimo plėtros ryšys, analizuojama, kaip mokiniai supranta savo klasės draugų santykius ir kokią įtaką tai daro vaiko socialinei kompetencijai. Atskleidžiama socialinės orientacijos įtaka priskiriant bendraamžiams teigiamo ar neigiamo turinio atribucijas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinė kompetencija; Socialinis pažinimas; Jaunesniojo mokyklinio amžiaus mokinių socialiniai gebėjimai.
ENThe ability to recognize classmates’ relationships creates the conditions for success with peer group. The need to belong to a children’s group is very important for the development of the child’s personality. Belonging to the children’s group and activity in it influences the development of the child’s social interests: activity, creativity and responsibility. A child acquires the experience of interaction. A social status of the pupil influences his social cognition development. Social cognition development builds up the pupil’s social competence and communication skills. Pupils with low social orientation have negative attitudes towards their classmates.