Baltiškosios savasties simboliai vargonų kūrybos kontekste

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Baltiškosios savasties simboliai vargonų kūrybos kontekste
In the Book:
Simbolis Lietuvos kultūroje / sudarytoja Elvyra Usačiovaitė. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2019. P. 235-252
Summary / Abstract:

LTBaltiškosios savasties simboliai savo psichologine gelme esmingai veikia, transformuoja šiuolaikinės muzikos kalbos braižą. Tai atsispindi kūrinių struktūrose, kurios paklūsta folkloro ir procesualiosios dramaturgijos principams. Galima teigti, kad simbolizmas nuo M. K. Čiurlionio kūrybos išsiskleidė į XX a. lietuvių meno filosofinę refleksiją ir tapo paradigminiu stiliumi, susijungiančiu ir su modernizmu, ir su jo finalistinėmis formomis. Baltiškoji savastis čia išskleidžia savo santykį su tamsa - šešėliu, chaosu, ląstelės susidarymo impulsu, kitais archetipais, pasižyminčiais artumu gamtai ir sakralinėmis dimensijomis. Tam ypač paveikus yra vargonų gausmas, todėl baltiškoji savastis suklesti šiuolaikinėje kūryboje vargonams, apimdama įvairius baltiškumo aspektus kaip istorijos dramatizmą, apokalipsės ir prisikėlimo patirtį, transcendencijos siekį bei panteistinius motyvus. Baltiškasis simbolizmas šiuolaikinėje vargonų muzikoje ypatingai reflektuoja gelmės sampratą, suteikdamas jai garsovaizdžio pavidalą. Muzikinė struktūra čia patiria visumos parametrų kismą, susijusį su tamsa ir Nušvitimu - išsisluoksniavimą į lygmenis, chaoso gausmą, šviesos virpėjimą ir pulsaciją erdvėje, transcendencines transformacijas, vedančias „į tylą" ir aukštumą, kaip ir priešingos krypties virsmus - dramaturginį „lūžio tašką" bei totalinę griūtį sonoristikos ir aleatorikos kryptimi. Taip atsiveria simbolistinės proveržių prasmės kūrėjų ir tyrinėtojų įžvalgoms apie baltiškąją savastį ir jos muzikinę tapatybinę raišką. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Baltiškoji muzika; Baltiškumas; Gausmas; Gelmė; Savastis; Simbolis; Vargonai; Baltic; Baltic music; Dimension; Organ; Self; Sound; Symbol.

ENThe Baltic self is a new expression of identity in Lithuanian organ music works. The self tells us about its cultural and historical mission. The use of symbols, archetypes and archaic signs, which withstood the test of time and provided the worldview of essentiality and security of nature becomes the major factor inspiring consciousness of the Baltic nations. The expression of the phenomenon of self in contemporary organ music is particularly inspired by the category of being Baltic. The formation of this idea was determined by several factors: the proximity to the Baltic Sea - geography, nature, the Northern Dimension, as well as the road home - the eternal return of the deportees, the factor of depth and holiness of the archetype and the myth of salvation in the other space. Here we have the Baltic mythology, religion and the background of historical experiences which form musical dramaturgy of the symbol’s performance. Symbols acting in a form of music have their own particular visibility, impulsiveness and systematicity. Now they "are conquering the space" both emotionally by using the drone and graphically, as well as geometrically and visually executing a "silent turn of the world” in a dramaturgical sense. Accordingly because of the symbols’ graphics in the score and on the stage a piece of music becomes an event which means “more than music itself’, and it more than likely to be capable of changing history itself. The expression of the Baltic symbols in organ music is described by several codes of sound: 1) the depth of the drone, its distance and continuity 2) bell strikes, 3) road, steps - even the pulsation of the rhythm, the oncoming, and the intensification of sound waves, 4) the cyclical nature, the circle, 5) the factor of a fracture, 6) elevation - the other space in opposition to the depths.7) nature’s voices like the recording of a bird's song and the sounds from another universe, cosmogony of sounds, 8) the opposition, waiting in the dark for a stimulus - a response of resistance, 9) the embodiment of transcendence via vibrating space, pulsating with a glow of analogy of the universe. [...] Several repetitive phonic characters’ codes can be distinguished in these relevant musical pieces for the organ. With their natural Baltic dimension they enrich and soften systematicness of the contemporary musical language, such as dodecaphony and the tension of serialism. It permeates systematization and its generalization of the entirety with cosmological nature of the universe. Folklore and rituals with their dramaturgy of archetypes that open the dimension of the psychological depth remain very important factors for the spirit of the Baltic selves in music. Alongside specific symbolism of the Baltic nature and its cosmogonist philosophy this psychologism of musical dramaturgy acquires an exceptionally mystical force. A piece of music is perceived as a symbolic happening that changes the sequence of events. [Extract, p. 251-252]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/88806
Updated:
2024-08-12 16:43:14
Metrics:
Views: 21
Export: