Gamtamokslinis ugdymas pagrindinėje mokykloje: mokytojų kompetencijos aspektas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Gamtamokslinis ugdymas pagrindinėje mokykloje: mokytojų kompetencijos aspektas
Alternative Title:
Natural sciences at basic schools: aspects of teachers’ competence
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2002, 62, p. 95-102
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami kai kurie gamtos dalykų mokytojų kompetencijos klausimai. Pateikiami tyrimo rezultatai atskleidžia šios srities problematiką. Svarbiausia - nuolatos mažėjantis moksleivių domėjimasis gamtos mokslais bei nepakankamas visuomenės gamtamokslinis bei technologinis raštingumas. Tai, matyt, lemia nepakankamas gamtamokslinis išsilavinimas, įgyjamas bendrojo lavinimo mokykloje, silpna gamtamokslinė motyvacija, iškreiptas požiūris į žmogaus ir gamtos santykius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Gamtamokslinis ugdymas; Pedagogų gamtamokslinė kompetencija.

ENThe article analyses certain issues of competence possessed by teachers of natural sciences. The findings of the research reveal the problems of this area. The most important problem is a regular decrease of pupils’ interest in the natural sciences and insufficient level of public literacy related with natural sciences and technologies. This might be determined by inadequate natural sciences background acquired at general education school, poor motivation for natural sciences, and strained approach towards the human being’s relations with the nature.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
The Development of didactic competence of pre-service mathematics teachers through teaching practice at school / Nijolė Cibulskaitė. European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. 2016, 16, p. 758-774.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8858
Updated:
2018-12-20 22:55:28
Metrics:
Views: 17    Downloads: 4
Export: