LTTarptautinės ir Europos Sąjungos (toliau - ES, Sąjunga) teisės sąveikos problemų iškyla ir jos yra sprendžiamos nuolat. ES ir jos valstybių narių kompetencijos atskyrimas iš esmės galėtų būti pagrindas apibrėžti trijų - tarptautinės teisės, ES teisės ir nacionalinės teisės - sistemų santykius. Tačiau stiprėjantis požiūris į Sąjungos teisės sistemos autonomiškumą kelia vis daugiau klausimų dėl šių trijų sistemų sąveikos. Kol kas nėra bendro požiūrio, kaip efektyviai užtikrinti kolizijos atvejų leidžiančią išvengti ir visų suinteresuotų šalių interesus garantuojančią tarptautinės ir ES teisės sąveiką. Šiame straipsnyje pateikiami keli pastaruoju metu aktualiausi tarptautinės, ES ir nacionalinės teisės sistemų kolizijų pavyzdžiai, atskleidžiantys valstybių narių įsipareigojimų suderinamumo su tarptautine ir ES teise daugiabriaunę problematiką, tam tikrais atvejais lemiančią "inter alia" valstybių narių teisių apsaugos vakuumą; minėtus kolizijų pavyzdžius papildydami savo įžvalgomis autoriai siekia paskatinti diskusijas atitinkamos srities teisinio reguliavimo efektyvumo ir teisėkūros iniciatyvos poreikio klausimais. ES Teisingumo Teismas vis dažniau susiduria su poreikiu įvertinti skirtingų teisės sistemų santykį, tad galima drąsiai prognozuoti, jog aptariamos temos aktualumas augs ir ateityje šio teismo jurisprudencija papildys autorių siūlomas pozicijas naujomis teisės sistemų derinimo taisyklėmis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Tarptautinė teisė; Europos Sąjungos teisė; Tarptautiniai susitarimai; Inter se tarptautiniai susitarimai; Teisės kolizija; International law; EU law; International agreements; Inter se international agreements; Collision of laws.
ENThis Article analyses the interaction between EU law and international law along with the collision cases faced by Lithuania. According to the authors the separation of competences between the EU and its Member States cannot always solve the collision cases involving international law. In principle, EU Member States are facing the need to ensure the interaction balance between the three systems of law - international, EU and national. It is assumed that the interoperability between these legal systems is becoming increasingly difficult due to the growing importance of the principle of autonomy of the Union’s legal order. So far, there is no coherent approach on how to handle the collision cases and how to effectively avoid the conflicts of legal systems, whereas, in those cases there is a great need to secure the rights and obligations of the interested parties. The research is based on analysis of legal documents, case law and collision cases dealing with implementation or enforcement of EU law. The authors highlighted the multifaceted nature of the problem, claiming that the issue of Member States obligations compatibility with international and EU law leads to a highly difficult collision cases. These are creating the situations whereas rights and interests of the EU Member States are at stake. By supplementing the above-mentioned analysis with their insights, the authors seek to prompt a debate on the need for an initiative at the EU level for a better interaction of different legal systems. The analysis is also used for making predictions on the forthcoming case law of the Court of Justice of the European Union. [From the publication]