LTĮmonės socialinė atsakomybė gerina įmonės įvaizdį, pritraukia ir išlaiko darbuotojus, sumažina energijos vartojimą ir atliekų kiekį, prisideda prie gyvenimo kokybės gerinimo, sudaro geras sąlygas darbuotojams ir gyventojams. Klaipėdos valstybinis bei Liepojos jūrų uostai kasmet investuoja į miestiečių gerovę skirdami lėšų miesto socialiniams projektams bei renginiams, kelių ir krantinių rekonstrukcijoms ir statyboms, sukurdami vis daugiau naujų darbo vietų. Nepaisant ISA pranašumų įmonės vengia tapti socialiai atsakingomis dėl papildomų investicijų, informacijos bei specialistų stokos, tarpinsitiucinio bendradarbiavimo stokos ir kitų veiksnių. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: ISA; KVJU; Klaipėdos jūrų uostas; Klaipėdos valstybinis oro uostas; Liepojos jūrų uostas; Liepojos uostas; Organizacija; Socialinė atsakomybė; Įmonių socialinė atsakomybė (ĮSA); Įmonių socialinės atsakomybės įgyvendinimas; Corporate Social Responsibility (CSR); Implementation of corporate social responsibility; Klaipeda state seaport; Klaipėda Seaport; Liepaja seaport; Organization; Port of Klaipėda; Port of Liepaja; Social responsibility; Social responsibility in organisations.
ENAccording to the scientists, rapidly declining natural resources, excessive toxic emissions into the air, polluted Water bodies and air indicate that enviromental protection is not being taken care of enough. So, companies should not only work towards being profitable, but also try to be more socially responsible in carrying out their activities. Social responsibility provides the opportunity to improve the life of the local community, improve the image of the company, attract and retain the best employees, reduce energy consumption and waste, contribute to improving the quality of life, create business-friendly long-term prospects, strengthen human resources and intellectual capital, more precisely anticipate rapidly changing public expectations and anticipate operational conditions. However, the lack of a clear strategic plan and vision, uncertainty about compliance With all social responsibility standards, the fear of rising costs and the resulting unequal opportunities for competition with large business, lack of information, knowledge of the environment and environmental criteria deficiency, and lack of resources prevents businesses from becoming socially responsible. Also, companies often lack information and understanding, competent executives of CSR (Company Social Responsibility), institutional cooperation and coordination, publicity, regulatory initiatives, and good examples. Klaipėda State and Liepaja Seaports annually invest in the welfare of the city by allocating funds to urban social projects and events, reconstruction and construction of roads and quays, creating more and more jobs. [From the publication]