LTŠiuolaikinės organizacijos greitai besivystančiame globaliame pasaulyje jau kurį laiką nebegali apsiriboti tik savo įprasta veikla. Vis svarbesni ir vis labiau neišvengiami tampa socialinės atsakomybės (kitaip tariant - ĮSA) aspektai. Dalis organizacijų rodo iniciatyvą ir efektyviai įgyvendina šiuos principus, tačiau vis dar didelei daliai organizacijų ĮSA aspektai nėra savaime suprantamas dalykas, trūksta aiškumo, konkretumo, o neretai ir motyvacijos. Straipsnyje nagrinėjami instituciniai verslo socialinės atsakomybės apibrėžimai bei ĮSA aspektų įgyvendinimo situacija Lietuvoje bet Latvijoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Klaipėdos valstybinis jūrų uostas; Latvija (Latvia); Liepojos jūrų uostas; Organizacija; Organizacijų vadyba; Socialinė atsakomybė; ĮSA; ĮSA nauda; Įmonių iniciatyva; Įmonių socialinė atsakomybė (ĮSA); Corporate Social Responsibility (CSR); Corporate initiative; Corporate social responsibility; Klaipeda state seaport; Latvia; Liepaja seaport; Lithuania; Organization; Organization management; Social responsibility; The benefits of CSR.
ENThe aim of this article is to find out the benefit of the organizations social responsibility implementation to the company, society, and state by comparing the practice of different organizations and applying or not applying social responsibility aspects in their activities. It is important to adapt to changes and implement social responsibility aspects in their organizations activities in order to remain competitive in the market as the world is changing rapidly. However, the term - corporate social responsibility is often incomprehensible or social responsibility is viewed very narrowly. The problem lies in the broad definition of organizations social responsibility and the inability of companies to turn the main aspects into a useful and profitable aspect of their activities. Tasks of the work are 1) to analyze the aspects of social responsibility by emphasizing their benefits to organizations; 2) to provide information about the implementation of similar companies in Lithuania and Latvia; 3) to present a general conclusion on the implementation of social responsibility aspects in Lithuanian companies through expert knowledge and experience. [From the publication]