Nuo baudžiamosios intervencijos link puoselėjančios globos: tarpdisciplininis žvilgsnis į vaiko apsaugą ir gerovę

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Nuo baudžiamosios intervencijos link puoselėjančios globos: tarpdisciplininis žvilgsnis į vaiko apsaugą ir gerovę
Alternative Title:
From punitive intervention to nurturing care: an interdisciplinary look at protection and wellbeing of a child
Publication Data:
Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2020.
Pages:
315 p
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Padėka — Autoriai ir jų indėlis — Sąvokų apibrėžimai – Santrumpos – Įvadas — 1. Patirties įtaka vaiko vystymuisi: 1.1. Žalojančios vaikystės patirties samprata; 1.2. Žalojančios vaikystės patirties sąsajos su toksiniu stresu; 1.3. Kodėl toksinis stresas toks žalingas?; 1.4. Pagrindiniai vaiko vystymosi mokslų atradimai: mikro- ir makrosistemų bei kontekstų integracinė perspektyva — 2. Nuo baudžiamosios intervencijos link veiksmingesnių vaiko apsaugos ir gerovės : 2.1. Baudžiamoji intervencija: smurto apibrėžimo problema; 2.2. Nuo paternalistinio iki vaiko autodeterminacinio požiūrio; 2.3. Veiksmingos vaiko apsaugos ir gerovės paieškos — 3. Puoselėjančios globos koncepcija: 3.1. Puoselėjančios globos samprata; 3.2. Puoselėjančios globos komponentai; 3.3. Puoselėjančios globos kontekstai; 3.4. Intervencijos ankstyvosios vaikystės periodu; 3.5. Puoselėjančios aplinkos paaugliams kūrimas derinant tai su raidos pokyčiais — 4. Vaiko apsaugos ir gerovės sistemos vystymas bei faktiniai rezultatai Lietuvoje: 4.1. Vaiko apsaugos ir gerovės politikos vystymas; 4.2. Vaiko teisių apsaugos reformos įstatyminis pagrindas; 4.3. Lietuvos vaikų ir juos auginančių šeimų susidūrimo su sunkumais mastai — 5. Vaiko apsaugos veiksmingumo problemos Lietuvoje (iki vaiko teisių apsaugos reformos): 5.1. Tyrimo analizės prieiga; 5.2. Pranešimai apie vaikų nepriežiūrą ir smurtą; 5.3. Patiriamos nepriežiūros ir smurto bei kitų sunkumų atskleidimas: vaikų perspektyva; 5.4. Nepriežiūros ir smurto prieš vaikus pranešimų tyrimas; 5.5. Vaiko apsaugos priemonių taikymas.6. Vaiko apsaugos ir paslaugų vaikams teikimo kontekstai: praktikų perspektyva: 6.1. Institucinė rizika vaiko apsaugoje: specialistų perspektyva: 6.1.1. Vaiko apsaugos institucinės rizikos teorinė prieiga; 6.1.2. VTAS darbo specifikos kontekstas; 6.1.3. Institucinės rizikos veiksniai vaiko apsaugoje; 6.1.4. Socialinis ir politinis spaudimas vaiko apsaugoje; 6.2. Paslaugų vaikams vystymo problemos ir kontekstai: 2.1. Tyrimo metodas; 6.2.2. Priklausymas nuo paramos: „Labai apmaudu, kad NVO ir toliau lieka prašytojo, o ne partnerio vaidmenyje“; 6.2.3. Veiklos tęstinumo ir biurokratinės naštos iššūkiai: nesėkmės sėkmė; 6.2.4. Valdžios sektorius turėtų kurti puoselėjančią aplinką paslaugoms vystyti — 7. Vaiko teisių apsaugos reformos vertinimas: 7.1. Vaiko teisių apsaugos reformos vertinimo tyrimo teorinė prieiga; 7.2. Pasirengimas reformai ir priimti sprendimai; 7.3. Pasirengimas praktiškai įgyvendinti reformą: 7.3.1. Specialistų mokymų problemos; 7.3.2. Specialistų samdymas: eskaluojama nekompetencijos problema nespręsta; 7.4. Reformos praktinio įgyvendinimo proceso vertinimas: 7.4.1. Reformos praktinis įgyvendinimas startavo nepasirengus, chaotiškai; 7.4.2. VTAS iššūkiai ir problemos; 4.3. Mobiliųjų komandų vertinimas; 7.4.4. Atvejo vadybos problematika; 7.5. Konkretaus indėlio į pagalbą vaikui ir šeimai stoka: tarpdisciplininis aspektas: 7.5.1. Sveikatos priežiūros įstaigų vaidmens vertinimas; 7.5.2. Švietimo institucijų vaidmens vertinimas; 7.5.3. VTAS vaidmens vertinimas; 7.5.4. Reforma susiaurino požiūrį į vaiko teises; 7.6. Reformos vertinimo išvados — 8. Apibendrinamoji diskusija — Summary — Literatūra — Priedai — Lentelių, paveikslų ir priedų sąrašas.
Summary / Abstract:

LTReikšminiai žodžiai: Vaiko teisės; Vaiko teisių apsauga; Vaiko gerovė; Baudžiamoji intervencija; Children's rights; Protection of the rights of the child; Child welfare; Child protection; Punitive intervention in child protection.

ENExperiences of childhood accompany people throughout their lives. Some of them are imprinted deeper while others slip unnoticed. It is important that childhood experiences are nurturing and not harmful. The Adverse Childhood Experiences (ACEs), the concept of which has been described by Vincent J. Felitti and colleagues, impact a person negatively for the entire life and without effective interventions are passed on to future generations. Early childhood and adolescent years are especially important. Recently, early childhood development has received global political attention. The sustainable development goals include early childhood development as the key to global change by 2030. The UN Secretary-General’s global strategy for women’s, children’s, and adolescent health (2016–2030) generalises a new vision that aims at survival, wellbeing, and transformation. Moreover, world institutions such as UNICEF, the World Bank, UNESCO, and WHO have prioritised early childhood in their programs. In May 2018, Nurturing Care Framework, developing policy guidelines to enable the development of nurturing care, including health, nutrition, protection and security, responsive caregiving, and early learning opportunities, was introduced. An increasing number of researches emphasise the importance of adolescence alongside early childhood and look for science-based interventions that effectively contribute to the well-being of children and adolescents rather than just their survival or reliance on their ability to survive. Scientific breakthroughs from various disciplines highlighting neurodevelopment, the importance of environment and relationships, and the adverse childhood consequences for a human-being, future generations, and the development of society have made a significant contribution to the inclusion of the childhood development in the global political agenda.The sources of the arguments presented in this monograph are the results of published studies of various disciplines and original empirical studies conducted by the authors in Lithuania. The first part of the monograph outlines the theoretical basis. The second part presents empirical databased analysis of Lithuanian child rights protection and well-being up to the reform of Child Rights Protection and after it. [Extract, p. 274-275]

DOI:
10.7220/9786094674501
ISBN:
9786094674518 (spausdintas); 9786094674501 (internetinis)
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/88501
Updated:
2020-12-09 19:02:10
Metrics:
Views: 42
Export: