LTŠiame straipsnyje nagrinėjama deinstitucionalizacijos samprata ir kryptys, įgyvendinimo metodai. Atskleidžiama kokios grėsmės kyla dėl netinkamo jos suvokimo ir įgyvendinimo. Pateikiama socialinio palaikymo sistema, kokios jos struktūrinės ir funkcinės perspektyvos, kryptingumas, požymiai, kas būdinga ir svarbu vaiko socialiniam palaikymui. Analizuojama vaikų globos namų deinstitucionalizacija ir su kokiais iššūkiais susiduriama, kai vaikai nėra įtraukiami kaip dalyviai procese, kuris tiesiogiai susijęs su jais, nagrinėjami kitų šalių globos sistemos deinstitucionalizacijos proceso įgyvendinimo pavyzdžiai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Deinstitucionalizacija; Globos namai; Profesinė refleksija; Socialinis palaikymas; Vaikai; Vaikai, vaikų globos namai; Vaikų globos namai; Įtraukimas; Care homes; Child care homes; Children; Children, child care homes; De-institutionalization; Deinstitutionalization; Inclusion; Lithuania; Professional reflection; Social support.
ENThe present concept of de-institutionalization and directions of the implementation methods. Disclosed kind of threat Posed by the improper understanding and implementation. Available social support system, whatever its structural and functional perspective, the direction and signs, is typical and important to the child's social support. Analysis of de-institutionalization of child care homes and the challenges faced when children are not included as participants in the process, which is directly related to them, the challenges faced, dealt with other countries in the process of implementation of examples relate to children. Theme for problematic issues facing society, community, transformed body, which can Potentially stressors on children. After the conclusion of professional reflection method provides a brief general recommendation process context, necessary for the process evaluation system. [From the publication]