LTStraipsnyje analizuojama pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – PAASPĮ) ir savivaldybės visuomenės sveikatos biuro (toliau – savivaldybės VSB) įgyvendinama širdies ir kraujagyslių ir cukrinio diabeto rizikos grupių asmenų sveikatos stiprinimo programa (toliau – sveikatos stiprinimo programa) Panevėžio miesto savivaldybėje. 2018 m. sausį–vasarį atliktame kokybiniame tyrime, taikant pusiau struktūruotą interviu, dalyvavo dešimt atstovų iš PAASPĮ ir savivaldybės VSB, sudariusių bendradarbiavimo sutartis. Įgyvendinant sveikatos stiprinimo programą PAASPĮ ir savivaldybės VSB pagrindinėmis bendradarbiavimo formomis lieka oficialių dokumentų siuntimas elektroniniu paštu ir darbo susitikimai PAASPĮ. Jų bendradarbiavimo vystymui būtinos prielaidos – savivaldybės VSB aktyvaus įsitraukimo didinant rizikos grupės asmenų dalyvavimo apimtis, PAASPĮ sveikatos stiprinimo programos įgyvendinimo koordinavimo ir bendradarbiavimo inicijavimo su savivaldybės VSB. Sveikatos stiprinimo programos įgyvendinimo pagrindinės kliūtys: sisteminiu lygmeniu – teisinis reglamentavimas; organizaciniu lygmeniu – savivaldybės gydytojo ir PAASPĮ administracijos reikalingų veiksmų stoka, neefektyvus šeimos gydytojų teikiamų paslaugų organizavimas, nepakankamas sveikatos stiprinimo programos koordinavimas PAASPĮ; tarpasmeniniu lygmeniu – pacientų motyvacijos stoka, jų ir šeimos gydytojų vyraujantis neigiamas požiūris į sveikatos stiprinimo programos įgyvendinimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Cukrinis diabetas; Cukrinis diabetes; Diabetas; Paslaugų integracija; Pirminė sveikatos priežiūra; Programa; Rizikos grupės asmenys; Savivaldybė; Sveikatos stiprinimo; Sveikatos stiprinimo programa; Visuomenės sveikatos priežiūra; Širdies ir kraujagyslių ligos; Cardiovascular diseases; Care; Diabetes; Health promotion program; Individuals at risk; Integration of services; Municipality; Primary health; Primary health care; Public health care.
ENThis article analysis the health promotion program for individuals at risk for cardiovascular diseases and diabetes implemented jointly by primary health care institutions and the public health bureau in the municipality of Panevėžio city. A qualitative study using a semi-structured interview method was performed in January – February 2018, involving ten representatives of primary health care institutions and the public health bureau which have concluded the cooperation agreement. In the context of the health promotion program implementation, the main collaboration forms between primary health care institutions and the public health bureau remain sending official documents by email and meetings in primary health care institutions. The key prerequisites for the development of closer collaboration are an active involvement of the public health bureau in increasing participation rates of individuals at risk, primary health care institutions actions to strengthen the coordination of the health promotion program implementation in primary health settings and to initiate collaboration with the public health bureau. The main barriers of the implementation of the health promotion program were identified at systemic, organizational and interpersonal levels: legal regulation; the lack of actions of the municipality doctor and administration of primary health care institutions, ineffective work organization of family physicians, insufficient coordination of the health promotion program in primary health settings, the lack of patients motivation, their and family physicians negative attitudes forwards the implementation of the health promotion program. [From the publication]