LTStraipsnyje apžvelgiama edukologijos sąvokos atsiradimo istorija pasaulyje ir Lietuvoje. Atliekama įvairių švietimo reiškinių – ugdymo, ugdimosi, saviugdos, pedagogikos, andragogikos, auklėjimo, lavinimo, mokymo, mokymosi ir kitų – lyginamoji analizė. Atskleidžiamas skirtumas tarp edukologijos (žinių apie švietimo procesą) ir švietimo proceso. Aptariami trys pagrindiniai švietimą sudarantys reiškiniai: ugdymas, ugdymasis ir saviugda, kurių tyrimas ir sudaro švietimo mokslo pagrindą. Atliekama sąvokų švietimas ir edukologija semantinė analizė graikų, lotynų, italų, anglų, rusų ir lietuvių kalbomis. Daroma išvada, kad edukologija yra mokslas, sisteminantis visas žinias apie švietimą kaip procesą ir apimantis jį sudarančių reiškinių – ugdymo, ugdymosi ir saviugdos – tyrimus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pedagogika; Andragogika; Švietimas; Ugdymas; Ugdymasis; Saviugda.
ENIn the article the history of the concept of educology in the world and Lithuania is presented. The comparative analysis of various educational phenomena such as education, self-education, pedagogy, andragogy, training, fostering, teaching, learning and others are discussed. The difference between educology (knowledge about education) and education as process are identified. Three main processes – child’s education, child’s self-education and adult’s self-education – encompassing education as phenomenon are presented. The semantic research on the words “education”, “educology” in Greek, Latin, Italian, English, Russian, and Lithuanian is performed. The main finding of the research is stated in the conclusions: educology could be understood as research on the three levels of education – child’s education, child’s self-education and adult’s self-education – to get knowledge about these processes and to put them into the paradigm of life long learning system. [From the publication]