LTŠioje studijoje aprašomo tyrimo tikslas – ištirti tipinės raidos vaikų ir vaikų, kuriems nustatytas kalbos neišsivystymas1, gebėjimą tarti morfonotaktines (esančias morfemų sandūroje, pvz., kal-s-iu) ir fonotaktines (esančias morfemose, pvz., bals-as) priebalsių samplaikas; patvirtinti arba paneigti hipotezę, kad tipinės kalbinės raidos atveju morfonotaktines samplaikas vaikai įsisavina lengviau nei fonotaktines. Tikslui pasiekti formuluojami keli uždaviniai: 1) remiantis morfonotaktikos teorija, aprašyti morfonotaktines lietuvių kalbos priebalsių samplaikas; 2) aptarti fonotaktinių ir morfonotaktinių priebalsių samplaikų raidą remiantis vieno vaiko kalbos tekstynu; 3) sudarius reprezentatyvią tiriamųjų imtį (80 tipinės kalbinės raidos vaikų ir 80 vaikų, turinčių kalbos neišsivystymą), atlikti eksperimentinį morfonotaktinių samplaikų įsisavinimo tyrimą; 4) remiantis ilgalaikio stebėjimo būdu sukaupto tekstyno analizės ir eksperimentinio tyrimo rezultatais, aptarti priebalsių samplaikų įsisavinimo sunkumus atsižvelgiant į (mor)fonotaktines samplaikų ypatybes; 5) derinant kiekybinius bei kokybinius metodus, išanalizuoti rezultatus ir nustatyti morfonotaktinių bei fonotaktinių priebalsių samplaikų įsisavinimo sunkumus tipiškos ir sutrikusios kalbinės raidos atveju; 6) suformuluoti išvadas ir patvirtinti arba paneigti hipotezę, kad morfonotaktinės priebalsių samplaikos yra įsisavinamos lengviau nei fonotaktinės samplaikos tipiškos raidos atveju; nustatyti, ar šis dėsningumas veikia sutrikusios kalbos atveju; 7) nustatyti ryšį tarp morfotaktikos ir fonotaktikos įsisavinimo; 8) pateikti rekomendacijas logopedams. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: Kalbos sutrikimai; Morfemų ribos; Morfonotaktika; Morfonotaktikos įsisavinimas; Priebalsių samplaika; Priebalsių samplaikos; Produkcijos užduotis; Vaikų kalba; Acquisition of Morphonotactics; Children's language; Consonant clusters; Language impairments; Morpheme boundaries; Morphonotactics; Production task.
ENThe aim of this study is to investigate the production of morphonotactic (occurring across morpheme boundaries, e.g. žais- ti [play-INF]) and phonotactic (occurring within morphemes, e.g. vaist-as [medicine-NOM.SG]) consonant clusters in TD children and children with SLI and to test the hypothesis that TD children produce morphonotactic consonant clusters more easily than phonotactic clusters. To achieve the aim of the research, the following objectives have been formulated: 1) to describe morphonotactic consonant clusters in the Lithuanian language on the basis of the theory of morphonotactics; 2) to discuss the development of phonotactic and morphonotactic consonant clusters on the basis of the corpus of one child; 3) to make a representative sample of research subjects (80 TD children and 80 children with SLI) and to conduct an experimental research into the acquisition of morphonotactic clusters; 4) on the basis of the results, to discuss difficulties in the acquisition of consonant clusters taking into consideration (mor)phonotactic features of clusters; 5) by combining quantitative and qualitative methods, to analyse the results and determine difficulties in the acquisition of morphonotactic and phonotactic consonant clusters in TD children and children with SLI; 6) to formulate conclusions and to confirm or refute the hypothesis that morphonotactic consonant clusters are acquired more easily than phonotactic consonant clusters by TD children and to determine whether the same applies in the case of children with SLI; 7) to identify the relationship between the acquisition of morphonotactics and phonotactics; 8) to provide recommendations for speech therapists. [From the publication p. 61]