LTPlakatų paroda ir jos katalogas supažindina su propagandos veikimu okupuotoje Lietuvoje, kartu atskleidžia kai kurias tos epochos realijas. Plakatai interpretuojami dviem aspektais - kaip propagandos priemonė ir kaip kasdienybės atspindys. Karo metų vizualinė produkcija padeda geriau suprasti, ko ir kaip siekė užkariautojai, kokius planus jie puoselėjo Lietuvos atžvilgiu ir kuo tomis dienomis okupantų valia buvo priversti gyventi vietos civiliai. Pirmojo pasaulinio karo (toliau IPK) metų plakatus reprezentuoja rusų ir vokiečių produkcijos pavyzdžiai, Antrojo pasaulinio karo (toliau II PK) propagandinės erdvės istorija apribojama vokiečių okupacijos metų (1941-1944) plakatais, nes šis laikotarpis mums pažįstamas mažiausiai. II PK Lietuva pristatoma kaip viena Ostlando (Rytų krašto) Reicho komisariato generalinių sričių. Pirmą kartą išskiriama plakatų grupė, kuriai priklauso centralizuotai (dažniausiai Berlyne, keliais atvejais - Ostlando sostinėje Rygoje) kurti ir vietos kalbomis spausdinti plakatai, atitinkamai skirti platinti Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Vakarų Baltarusijoje. Tokios plakatų grupės egzistavimas jau pats savaime liudija okupantų požiūrį į šias šalis kaip į būsimos vokiečių kolonizuotos teritorijos dalis, gyvenančias pagal Reicho nustatytą vieningą tvarką. [Iš teksto, p. 11]Reikšminiai žodžiai: Taikomoji grafika; Grafinis dizainas; Plakatai; Lithuania; Applied graphics; Graphic design; Posters.
ENThe exhibition and its catalogue, featuring posters from the two world wars, tell the story of propaganda that was at work in occupied Lithuania and, simultaneously, hold out a mirror to the reality of the time. Thus, posters can be interpreted from two perspectives: as a means of propaganda and as a reflection of everyday life. The visual production of the war years helps us to better understand the aims of the invaders and how they sought to achieve them, the plans they had for Lithuania and the kind of life local civilians were forced to live at the invaders’ will. Posters from the period of World War I are represented by the samples of Russian and German production; the propaganda history of World War II is limited to posters deriving from the German occupation (1941-1944), the period that is least known to us. Lithuania of WWII, as one of the regions of the Reichskommissariat Ostland, is for the first time presented by a separate group of posters that were centrally designed (mostly in Berlin and sometimes in Riga, the capital of Ostland), printed in the local languages and intended for circulation in Lithuania, Latvia, Estonia and Belarus. The very existence of this group of posters suggests that the invaders treated these countries as constituent parts of the colonised German territory, living under the uniform top-down order established by the Reich. [Extract, p. 14]