Grožio transcendentalija Tomo Akviniečio estetikoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Grožio transcendentalija Tomo Akviniečio estetikoje
Alternative Title:
Transcendental of beauty in Thomas Aquinas' aesthetics
In the Book:
Estetikos ir meno filosofijos teritorijų kaita / sudarytojas Antanas Andrijauskas. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2006. P. 225-231, 561. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai; 2)
Summary / Abstract:

LTGrožio transcendentalija yra viena iš svarbesnių scholastinės estetikos problemų, kur proporcijų estetika buvo viduramžių estetika "par excellence". Integracija, proporcija ir švytėjimas, tai grožio kriterijai, kurie atskleidžia estetinį grožį, nuraminantį troškimą. Estetinis pažinimas, pasak Tomo Akviniečio, yra toks pat sudėtingas kaip ir intelektinis. Tomas pabrėžia, kad daiktas yra geras, kiek jis yra tobulas. Todėl kiekvienas daiktas siekia savo formos tobulumo arba, kitaip tariant, savo grožio. Viena iš proporcingumo išraiškų yra formos atitikimas materijai. Kitos proporcingumo rūšys atsiranda iš šios transcendentalinės proporcijos. Švytėjimas Tomo estetikoje iškyla kaip organizuojančios formos saviraiška. Ontologiniu lygmeniu švytėjimas pasireiškia tarsi formaliojo elemento radioktyvumas. Tomo Akviniečio estetikoje integracija, proporcija, švytėjim as visada yra kartu kaip grožio atributai - tai daro daiktą gerą ir malonų. [Iš straipsnio, p. 225]Reikšminiai žodžiai: Grožis; Transcendentalija; Integracija; Proporcija; Švytėjimas; Tomas Akvinietis; Beauty; Transcendental; Integrity; Proportion; Clarity; Thomas Aquinas.

ENThe transcendental properties of beauty were one of the greatest problems of the scholastic aesthetics, which was the aesthetics of proportion "par excellence". The "integrity", "proportion" and "clarity", the criteria of beauty, calm the appetite during the aesthetic vision: "notion of good calms the desire". And since tranquility of desires facilitates the seeking of good by the intellect, we can conclude that all criteria of beauty are linked with goodness. Thomas underlines that a thing is good as far as it is perfect. Therefore each thing desires the perfection of its own form, which means that it desires its own beauty. One of many form of proportionality is correspondence of matter to form. But the relation of act and potentiality is more fundamental. The other kinds of proportions are the derivatives of this transcendental proportion. Thomas says that clarity (claritas) is the capacity of a thing to express its own internal structure as if through radiation. In Thomas aesthetics integrity, proportion and clarity are always together as characteristics of a beautiful thing and the beauty of thing belongs to its wholeness and goodness. [From the publication]

ISBN:
9986638720
ISSN:
1822-3192
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/87722
Updated:
2022-07-06 10:49:55
Metrics:
Views: 45    Downloads: 4
Export: