LT1988 m. Donatas Sauka, atsargiai, bet taikliai interpretuodamas Žemaitės meilės laiškus, rašė: "Versdami šiandien šiuos puslapius, nedrįstame traukyti pečiais. Ir kaip tik todėl, kad toji istorija absoliučiai neatitinka mūsiškių žmonių santykių stereotipų. Jai - 65-ri, jam tik pati branda - 32. Mūsų sveikas protas susigėdęs prityla, susidūręs su gyvenimo faktais"8. Taip pabrėžiamas fenomenologinio susitikimo su kito patirtimi judesys: su gyvenimo faktais (tiesiogine patirtimi) susidūręs "sveikas protas" (o jis ir susijęs su interpretacine galia) nedrįsta traukyti pečiais, bet "susigėdęs prityla" - ne todėl, kad neturi ką pasakyti, bet todėl, jog siekia įsiklausyti. Fenomenologinio susitikimo principas bus svarbus ir šiame straipsnyje, galvojant, kad taip kuriama dialogo terpė, padedanti suvokti, jog, pasak Pierre'o Bourdieu, "tai, kas asmeniškiausią, yra neasmeniškiausia, jog daugelis pačių slapčiausių dramų, giliausio nerimo, pačios didžiausios kančios, kurią vyrai ir moterys gali patirti, glūdi prieštaravimuose [...], bet ne svetimume. [...] Svetimą galima laikyti moderniu mitu, padedančiu įsivaizduoti tai, ką vadiname susvetimėjimu, t. y. kitoniškumą, sudarantį subjektyvumo esmę"9. [Iš straipsnio, p. 286]Reikšminiai žodžiai: Apsakymas „Rudens vakaras“; Ilgesys; Kultūrologinė interpretacija; Meilės laiškai; Pozityvistinė literatūra; Semantinė analizė; Žemaitė; Culturological interpretation; Longing; Love letters; Positivist literature; Semantic analysis; Shot story „Rudens vakaras“ („Autumn Evening“); Žemaitė.
ENThe article looks into Žemaitė's love letters written in old age to Konstantinas Petrauskas. These texts are interesting documents that record the writer's emotional life which is notably absent in her writing. Through the semantic analysis of the themes that dominate her letters (pangs of love suffered by an old woman, passion, the erotics of writing and reading letters, strict autoreflection), the article addresses a topic of the bodily experience of an old woman and its culturological interpretation. The authoress of the article examines why the 19th - 20th century Positivist literature eliminated the emotional life of man, what effect it had on his self-awareness and self-expression. [From the publication]