LTViena svarbiausių kliūčių ir netikslumų lyginamuosiuose tyrimuose, kai gvildenami kinų ir Vakarų estetikos panašumai ir skirtumai, straipsnio autorė laiko perdėm apibendrinamojo pobūdžio požiūrius į abi tradicijas. Todėl šiame straipsnyje siekiama nurodyti ir kritiškai įvertinti svarbiausius tokio apibendrinto požiūrio pavyzdžius, įvardyti su jais susijusias klasikinės Vakarų ir kinų estetikos tradicijų lyginimo problemas. Tad pirmiausia bus aptariami svarbiausi kinų ir Vakarų klasikinės estetikos „naratyvai“, jų santykio traktavimas kai kurių sinologų darbuose ir šių naratyvų ištakos abiejų kultūrų filosofinėse pasaulėžiūrose. Bus gvildenama šių filosofinių pasaulėžiūrų įtaka meninės tikrovės traktavimui kinų ir Vakarų meno teorijose bei estetikoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Grožis; Pamėgdžiojimas; Išraiška; Dao; Konfucianizmas; Beauty; Imitation; Expression; Dao; Confucianism.
ENArticle critically examines too generalized treatment of Chinese and Western aesthetics in their comparative studies, which, according to the author, is one of the biggest obstacles in the more nuanced and better understanding of the differences and similarities between those two traditions. The article aims to clarify and discuss the examples of such generalizations and the problems of the comparisons between Classical Western and Chinese aesthetics implied by them. In the first part, the main "narratives" of Chinese and Western aesthetics are discussed, namely, the one of "expression" and "imitation" accordingly, with the particular attention to their treatment by some sinologists, as well as the sources of those narratives in the philosophical ideas of every aesthetic tradition. The second part analyses the impact of those philosophical ideas to the treatment of the relation between reality and art in Chinese and Western theories of art, as it was presented in the comparative studies by Western and Chinese scholars. The final part critically examines the problems of the interpretation and understanding of the meaning of the most important aesthetic concepts in Chinese and Western aesthetics. [From the publication]