LTElito arba elitų egzistavimo ir jų veiklos visuomenėje problema yra labai aktuali visais laikais, taip pat ir nūdienos pasaulyje. Gvildenant žmonijos kultūros istoriją susidaro įspūdis, kad be elito visuomenė iš viso negalėtų turėti aiškesnės istorinės raidos perspektyvos vizijos. Įvairių epochų filosofų raštuose nesunku surasti polemiškų svarstymų šiuo klausimu, tačiau ypatingą dėmesį šiai problematikai skyrė romantinės ir neklasikinės pakraipos mąstytojai, traktavę žmonijos kultūros istoriją kaip išskirtinių asmenybių ir genijų veiklos rezultatą. Šiame straipsnyje keliame sau uždavinį išsamiau panagrinėti, kaip elitiškumo fenomeną suprato įtakingi neklasikinės pakraipos mąstytojai Arthuras Schopenhaueris, Friedrichas Nietzsche, Jose Ortega y Gassetas ir gausūs jų sekėjai, kurie, iškeldami elito vaidmenį kultūros istorijoje, buvo besąlygiškais išskirtinių asmenybių garbintojais, jų ypatingų teisių bei privilegijų skelbėjais. Mums labiausiai rūpi atkreipti dėmesį į individo, priskiriamo elitui, funkcijas, vietą įvairiuose socialinėse struktūrose, parodyti jo pagrindinius tipologinius bruožus. Mes gerai suprantame - tai padaryti nėra lengva, todėl straipsnyje apsiribosime tik svarbiausių gvildenamos problemos aspektų išryškinimu. [Iš straipsnio, p. 97]Reikšminiai žodžiai: Nietzsche; Neklasikinė filosofija; Elitas; Menininko individualybė; Dvasingumas; Elito kritika; Vartotojiška kultūra; Aš ir kitas; Nietzsche; Non-classical philosophy; Elite; Artist individuality; Spirituality; Critics of elite; Consumer culture; Me and Another One.
ENThe article is an analysis of the issue related to describing and defining the elite and elites, starting with the works of F. Nietzsche and other philosophers. The author pays the greatest attention to highlighting the essential characteristics and traits of a person referred to as a member of the elite. Philosophical disputes aimed at the origin of the elite have undergone many transformations, starting with apologies for the elite or elites and finishing with their dethroning and critical evaluations. In the contemporary democratic society, the role of the elites remains very important, but elites and counter-elites are becoming analytical observers and critics of governmental and political institutions and activities. They apparently participate in activities of different governmental and political institutions, often losing critical minds and the sense of social responsibility. Anyway, the elite or elites becomes one of the strongest antidotes against mass culture and consumer psychology. Thus developing and forming an elite person becomes a highly important task of the present, especially in the period when the process of globalization makes uniform life styles and makes faster the exchange of values, traditions and customs. [From the publication]